Elektrikli araçların periyodik bakım anlamında bedavaya yürüdüğü falan hikayeleri tümüyle gercek dışıdır
Milletin alabilmek icin yırtındığı , alamadım kalmamış diye ağlayarak cimer e mektuplar yazdığı bmw 2,30 e icin her 2 yılda bir güncel 10.000 tl bakım masrafı var. Yılda 5 bin eder .
benim kendi tdi golf aracıma motul yağ mann filtrelerle yaptığım bakım 3500 tutuyor. (İşcilik dahil )
Alttaki arkadaşın dediği gibi BMW zaten pahalı bı marka. Bakımda yapılan şeyler şunlar:
Tesla Model Y bakımlarında yapılan başlıca işlemler:
- Klima filtresi değişimi: 2 yılda bir öneriliyor, toz-polen olayını temizliyor.
- Lastik rotasyonu ve balans ayarı: 10-15 bin km’de bir yapılıyor, lastikler eşit aşınsın diye.
- Fren sistem kontrolü: Elektrikli araçlarda fren pek kullanılmaz ama gene de paslanma vs. için kontrol şart.
- Batarya ve motor sistem kontrolleri: Soğutma sıvısı seviyesi, yazılım güncellemesi, kablo bağlantıları vs. kontrol ediliyor.
- HEPA filtre varsa onun değişimi: Bu biraz lüks Tesla’larda oluyor, 3 yılda bir öneriliyor.
- Süspansiyon ve direksiyon sistemi kontrolü: Özellikle Türkiye yolları düşünülürse, buna iyi bakmak lazım.
- Silecek lastiği, cam suyu vs.: Bunlar zaten klasik işler.
Ekstra varsa:
- Yazılım güncellemeleri (bazen uzaktan OTA yapılıyor, bazen servise gitmek gerekebiliyor),
- Gürültü/sarsıntı şikayeti varsa ona bakıyorlar,
- İç-dış trim sesleri vs. varsa onlara da bakan servisler oluyor.
Yani az değil ama yine de içten yanmalı araçlara göre daha az masraflı.
Peki hocam şimdi bu masraflar ile benzinli araba masrafı aynı mı? Bu bakımların aynısı benzinlilere de yapılmalı sonuçta. Benzinlilerde zibilyon tane sistem var elektrikliler daha basit olduğu için daha az masraf ile yürütülüyor. İşin aslı bu.
Elektriklide OLMAYAN ama Benzinlide OLAN Bakım İşleri:
1. Motor yağı değişimi
Elektriklide motor yağı mı olur gardaş? Olmaz tabii. Benzinlilerde 10-15 bin km'de bir değişir, masrafı da cabası.
2. Yağ filtresi
Motor yağı yoksa filtresi de yok. Benzinlilerde yağla birlikte o da değişir.
3. Triger kayışı / zinciri
Elektriklide bu yok çünkü karmaşık bir içten yanmalı motor yok. Benzinlilerde 60-100 bin km’de bi dünya masraf çıkartır.
4. Bujiler
Elektrikli motorda kıvılcım yok, bujiye de ihtiyaç yok. Benzinlilerde her bakımda göz kırpar: “beni değiştir!”
5. Egzoz sistemi
Katalitik konvertör, susturucu, DPF filtresi falan... elektriklide komple yok. Benzinli/dizelde bunlar arıza çıkarsa cüzdan yanar.
6. Şanzıman yağı ve kompleks vites kutuları
Elektriklilerde genelde tek vitesli sistem var, o yüzden şanzıman yağı değişimi de yok. Benzinli otomatiklerde 60-100 bin km’de şart.
7. Debriyaj seti
Elektriklilerde yok çünkü manuel veya klasik otomatik vites yok. Benzinlilerde debriyaj biterse 10K’ya kadar yolu var.
8. Turbo bakımı / değişimi
Elektriklilerde turbo yok. Ama benzinli-dizel turboluların masrafı dudak uçuklatır.
9. Yakıt filtresi
Elektriklide yakıt yok, haliyle filtresi de yok.
10. Yakıt pompası / enjektör temizliği
Bunlar benzinliye özel. Elektriklilerde hiçbiri yok.