TSI Motorlardaki Kurum Hakkında

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan Bdog
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Katılım
11 Eki 2025
Mesajlar
36
Tepkime puanı
46
Konum
İstanbul
İsim
Berkay
Araç
Golf 7.5 1.5TSI
Merhabalar,

Son günlerde oldukça gündemi meşgul eden “kurum temizleme makinesi” ve kurum temizliği konusu dikkatimi çekti ve biraz araştırma yapma isteği hissettim. Öğrendiklerimi ve bulduklarımı da burada sizinle paylaşmak istedim.

Öncelikle kurumun neden oluştuğundan bahsedelim. Dizel motorlarda kurum problemini duymaya alışkınız, ancak benzinli motorda bu bizde şaşkınlık yaratabilir. Peki, şaşırtmalı mı? Maalesef hayır, şaşırtmamalı.

Kurumun temel sebebi, TSI motorlarda da kullanılan enjeksiyon sistemi: Direct Fuel Injection (DFI).
Yanma esnasında oluşan basıncın bir kısmı krank tarafına gidiyor. Bu basıncı oluşturan kirli (yağlı ve nemli) hava, hava atma hortumu ile tekrar emme manifolduna gönderiliyor. Bu da yağ buharı, yakıt kalıntıları ve su buharının emme subaplarının üzerine ulaşmasına sebep oluyor. Bahsettiğim kalıntılar burada birikerek kurum oluşmasına yol açıyor.

Port Fuel Injection sisteminde (görece daha eski tip enjeksiyonlu motorlarda) enjeksiyon emme valfleri üzerine yapıldığı için hava–yakıt karışımı subapları adeta yıkıyor. Bu nedenle subaplar genellikle temiz kalıyor ve emme manifoldu sökülüp temizleme gerekmiyor. Buraya kadar kurum oluşumunun sebeplerini kısaca anlatmaya çalıştım.



Kurum Önlenemez mi?

3000–4000 devir çevirmek, her 40–50 dakikalık sürüşte bir veya iki kez redline görmek (“VTEC Honda sürücüleri gibi biraz vututu çakmak”) işe yaramıyor maalesef.

Birkaç önleyici uygulamaya denk geldim ve bunların verimliliğini araştırdım:



1. Oil Catch Can (Yağ Yakalama Konservesi :) )

Krank tarafındaki hava atma hortumu, bu yağ yakalama kabının bir ucuna bağlanıyor; diğer ucu emme manifolduna gidiyor. Kabın amacı, yağı içinde tutup çıkış tarafındaki filtre ile temizlenmiş havayı emme manifolduna ileterek kurum oluşumunu azaltmak.

Dezavantajları:

  • Filtreleme yetersizse, harcanan para boşa gider. (MANN-HUMMEL markasının dizel araçlar için geliştirdiği bir oil catch can ürününe denk geldim ancak benzinli araçlara uygulanabilir mi detaylı bilgiye sahip değilim.
  • Kap dolarsa veya tıkanırsa, krank basıncı atılamaz ve zarar verebilir. Bu nedenle hazneyi sık kontrol etmek ve biriken yağı boşaltma gerekli.
  • Laboratuvar analizlerinde, yağ yakalama kutusunda biriken sıvının %70’i su çıkmış. Soğuk iklimde donması ciddi sorun yaratabilir.


2. Buharlaşma Kaybı (Evaporation Loss – NOACK)

Motor yağı buharlaştığında, emme subaplarına ulaşan kirli hava miktarı artıyor ve bu da kurum oluşumunu tetikliyor. Kurt NOACK isimli bir abimizin adıyla anılan bu değerin nasıl ölçüldüğünü anlatıp daha da uzatmak istemiyorum yazıyı. Tabii bu NOACK değerinin %8 ya da %13 olması kurum oluşumuna ne kadar etki eder açıkçası bunun cevabını verebilcek bir test bulmayı zaten beklemiyordum ancak teorik makaleler de bulamadım. Sadece bu değerin %10dan düşük olmasına ve VW spesifikasyonlarını sağlamasına dikkat ederek yağ seçmenin hiçbir dezavantajı bulunmamakta :)

  • NOACK değeri düşük motor yağları buharlaşmayı azaltır.
  • Modern motor yağları %5–%13 arası NOACK değerine sahip olmalı.
  • Kullandığım Liqui Moly yağında %9.5 NOACK değeri görmem açıkçası beni mutlu etti, bu değer benim için artık önemli bir kriter.
  • Bir çok motor yağının teknik spesifikasyonunu inceledim ancak maalesef NOACK değeri görebildiğim, teknik spesifikasyon pdf sayısı, bir elin parmağını geçmez :(


3. Katkılar

Bazı makalelerde, subap yüzeyinde ince bir katman oluşturan katkıların kurum oluşumunu azaltabileceği belirtilmiş. Ancak bazı katkıların kurum oluşumunu artırabileceği de aynı makalenin birinde özellikle belirtilmiş.

  • Polyetheramine (PEA) ve benzeri solventler içeren katkıların önleyici bakım için etkili olabileceğinden bahsedilmiş ancak kimya bilgilerimi tazeleyip öylesine detaylı bir araştırmaya girmeye pek de mecalim yoktu açıkçası :) Bu konuda güvendiğim tek bir marka var, onun bazı ürünlerini kullanmayı düşünüyorum.


Sonuç

Kendi aracım için Oil Catch Can gibi modifikasyonları gereksiz buluyorum bunun sebebi işe yaramaz bulmam değil:
  • Kaliteli bir kit ve montaj maliyeti 20.000 TL civarında hatta daha maliyetli olabilir.
  • Kurum temizliği ihtiyacı genellikle 100.000 km üstü araçlarda ortaya çıkar; mekanik temizlik maliyeti daha uygun.
  • Modifikasyonun riskleri ve sök-tak işlemleri konforu azaltır.
Benim uygulayacaklarım:

  1. NOACK oranı düşük, VW spesifikasyonlu motor yağı kullanmak (yağ değişimimi 10.000 km’de tutuyorum).
  2. Liqui Moly’nin subap ve yakıt sistemi temizleyicisini sık olmamak kaydıyla kullanmak.
  3. Triger kayış değişim zamanı geldiğinde emme manifoldunu da söktürüp fiziksel kontrol sağlanmasını talep etmek ve gözle kontrol sağlamak.
  4. Kurum temizliği gerekiyorsa, emme manifoldu sökülerek mekanik temizleme yapmanın tek tedavi yöntemi olduğunu kabul etmek. Geri kalan uygulamalar sadece önleyici olabilir.

    Konu hakkında bilgisi olan arkadaşlar da, kendi tecrübelerini, uygulamalarını ya da araştırma çıktılarını paylaşırlarsa güzel bir bilgi birikimi ortaya çıkar diye düşünüyorum. İyi forumlar dilerim herkese, okuduğunuz için teşekkür ederim.
 
Son düzenleme:
Aynı konuda bende bir işlem yaptırmıştım.Doğuş maslak da kapak açılmadan subapları temizleme işlemi yaptırmıştım.Sanırım şimdi bazı özel firmalarda makine subapları kapak açmadan dışarıdan temizleme işlemi yapabiliyorlar.
Kaç bin km'de yaptırdınız, hangi tarihte ve maliyeti neydi bilgi verebilir misiniz ?


Özel servislerde de kapak açmadan sadece emme manifoldu sökülerek yapılıyor artık eğer özel serviste yaptıran kullanıcılar varsa onlar da kaç bin km'de yaptırdılar hangi tarihte ne kadar ödediler işlem için paylaşabilirlerse harika olur.
 
Upvote 0
Merhabalar tekrardan, aracı teslim aldım, saolsunlar öncesi ve sonrası olarak video çekmişler ama video yüklenmiyor ben ekran görüntüsü alıp kırptım. Servis %30 indirimle beraber 8600 tl bir ücret aldı.

1- aracın rölanti titremesi gitti.
2- düşük devirde gaza yüklendiğimde dizel araç gibi titreme yapıyordu artık daha rafine ve titreşimsiz bi sürüş var.
3- 2cr stage 1 yazılım var 2 kişi 8.73 saniyede 0-100 yapıyordu şuan 2 kişi aynı yolda 8.28 süre aldık.

Deneyimlerim bu şekilde ben memnun kaldım bence sürüş anlamında çok farketti. Zaten fotoğraflardan da anlaşılacağı üzere araç resmen kurum altındaymış.

İyi forumlar.
 

Ekli dosyalar

  • 1000053096.jpg
    1000053096.jpg
    67 KB · Görüntüleme: 8
  • 1000053097.jpg
    1000053097.jpg
    71.1 KB · Görüntüleme: 8
  • 1000053098.jpg
    1000053098.jpg
    48.8 KB · Görüntüleme: 8
Upvote 0

Geri
Üst