Etsi motorlarda Efb akü ömrü kısa mı?


Katılım
27 Eki 2024
Mesajlar
243
Tepkime puanı
181
Konum
Kocaeli
İsim
Abdurrahman
Araç
2021 Golf 1.0 eTSI life
Bu aralar forumda akü konusu epey konuşulunca aracımın beklemiş haldeki aküsünü ((önceki gün 17:00 civarı stop etme- sabah 08:30 çalıştırma öncesi) ölçeyim dedim sonuç 12,2 V, hava sıcaklığı sabah 3 derece .Bu değer daha çok beklemede daha da düşebilir işin kötüsü.Dİreksiyon koltuk ısıtma gibi aküyü yoracak şeyleri de hiç kullanmadım.Akü ile ilgili uyarı mesajı hiç almadım ve başka sorunda görmedim çalışma vs anlamında.

12.2 V değeri epey düşük gibi , beklemiş halde 12.4 V altındaki değerlerin akü için sağlıklı olmadığını biliyorum.Aracı 25 gün önce ilk sahibinden aldım 3 yıllık bir araçta akünün ölme işaretleri vermesi normal gelmedi açıkcası.Önceki sahibi rutin olarak hastane-ev arası günlük 25-30 km yapmış ve stop-startı çok devreye sokacak trafikte kalmamış .Dğer araçlarımda orjinal akünün 5-6 yıl gittiğine şahit oldum.Beklemiş halde 12.4 v altını da pek görmedim araçlarımda.

Aküyü söküp evde şarj etmeyi düşünüyorum fakat akü sağlığının iyi olmadığı fikrindeyim işe yarayacak mı emin değilim.

Etsi araçlarda kalkş ve durdur -başlatta görev yaptığını okuduğumuz 48 v akü olmasına rağmen 12 v akülerin ömrü kısa mı sorusu akla getiriiyor.

Akü ile ilgili uyarı mesajı alan ve ökçme imkanı olanların ,beklemiş halde hangi voltajı okuduklarını paylaşmaları, sistemin hangi değerde uyarı verdiği hakkında bilgi sahibi olmamızı sağlayabilir.
 
Son düzenleme:

1.2 TSI için bekleme modunda 30mA civarında ölçmüştüm.
İlk 3 dk yüksek amper 8 A civarı çekiyor sonrasında 3-10 dk arası 240 mA sabit sonra sıfıra düşüyor.Bu durum varmıydı yoksa 10 dk sonrası da sabit 30 mA devam ediyor mu
 
Upvote 0

Selam arkadaşlar.Bekleme-uyku modunda aracın 240 mA değer çektiğini belirtmiş ve eli yatkın ve multimetresi olanlardan test istemiştim hiç merak edip test eden oldu mu?

Park yerinde böyle bir sarfiyat hiç makul değil günde 24X240=5760 mA (5,76 A ) çok fazla parazitik tüketim.Mesela 1 hafta aracını çalıştırmayıp marş yapamayan oldu mu?

Ampermetre eksi kutuba seri bağlı iken bu değer 10 dk sonunda sıfıra düşüyor (sanıyorum ecu kendini korumaya alıyor ve akımı tamamen kesiyor) aracın şoför kapısı üzerindeki ışığı dahi yanmıyor 10 dk sonra.Dolayısıyla uzun süreli test imkanı vermiyor araç.

Anlamaya çalıştığım ampermetre bağlı değilken 240 ma değeri tüm etsi araçta sabit mi yada ne kadar sürede daha makul bir değere düşüyor? Bu makul değer genel kabul 50 mA önceki nesil araçlarda.
Elinde hassas dc akım ölçümü yapabilen pens ampermetresi olan varsa kutup başı sökülmeden 2 saate kadar bekleme şartıyla ölçüm yapabilir mi?

Neredeyse eminin bu araçların aşırı parazitik tüketimi olduğundan fakat ıspatını tam olarak yapamıyorum.Akülerin doğru kullanım şartlarında dahi eski nesil araçlara göre daha erken bitmesinin sebebi bu olabilir kanaatindeyim.Üstelik efb akülerin 2 kat marş ömrü var bilgisinin heryerde yazıyor olmasına rağmen

@hosmyy
@rsimsek
Pens ampermetre’nin geleneksel ampermetre veya multimetre’den farkılı olarak ne gibi avantajı olabilir..?
 
Upvote 0
Pens ampermetre’nin geleneksel ampermetre veya multimetre’den farkılı olarak ne gibi avantajı olabilir..?
Kutup başını ayırmadan ölçüm yapabilmesi.Klasik multimetre ile eksi kutup arasına girildiği için araç kaçak algılayıp 10 ncu dk da akımı tamamen kesiyor.Yukarıda onu izah etmeye çalıştım
 
Upvote 0
Kutup başını ayırmadan ölçüm yapabilmesi.Klasik multimetre ile eksi kutup arasına girildiği için araç kaçak algılayıp 10 ncu dk da akımı tamamen kesiyor.Yukarıda onu izah etmeye çalıştım
Şöyle yapsanız olmaz mı, araç kitli ancak motor kaputu açık, hiç bir ampermetre veya multimetre bağlamadan 30-40 dk. veya 1 saat bekledikten sonra ölçüm yapmak..?

Pens ampermetre’lerin DC amper ölçümde sanki çok hassas olmadıklarını duymuştum ama emin değilim.
 
Upvote 0
Şöyle yapsanız olmaz mı, araç kitli ancak motor kaputu açık, hiç bir ampermetre veya multimetre bağlamadan 30-40 dk. veya 1 saat bekledikten sonra ölçüm yapmak..?

Pens ampermetre’lerin DC amper ölçümde sanki çok hassas olmadıklarını duymuştum ama emin değilim.
Kutup başını ayırıp multimetre bağlandığında araç tekrar uyanıyor istersen 1 hafta bekle bu değişmez..Evet hassas ölçüm yapan ve dc akım ölçen bir ampermetre lazım
 
Upvote 0
Kutup başını ayırıp multimetre bağlandığında araç tekrar uyanıyor istersen 1 hafta bekle bu değişmez..Evet hassas ölçüm yapan ve dc akım ölçen bir ampermetre lazım
Akünün kutup başını ayırmaya gerek var mı..? Multimetre ‘nin probları ile sökmeden rahatlıkla ölçülebilir, yoksa bebim gözden kaçırdığım birşey mi var.
 
Upvote 0
Akünün kutup başını ayırmaya gerek var mı..? Multimetre ‘nin probları ile sökmeden rahatlıkla ölçülebilir, yoksa bebim gözden kaçırdığım birşey mi var.
Amper seri bağlı şekilde ölçülür direkt kutup başlarına bağlanırsa sigortası atar yada bozulur cihaz.Pens ampermetre tek kablo üzerinden okur değeri dolayısıyla (- )eksi kabloya pensi geçirmek yeterli olur
 
Upvote 0
Amper seri bağlı şekilde ölçülür direkt kutup başlarına bağlanırsa sigortası atar yada bozulur cihaz.Pens ampermetre tek kablo üzerinden okur değeri dolayısıyla (- )eksi kabloya pensi geçirmek yeterli olur
Multimetre’nin içinden çıkan problar ile direkt kutup başlarına temas ettirerek bu zamana kadar defalarca ölçüm yaptım, bu zamana kadar cihaza zarar verdiğini görmedim,

Eski nesil ampermetreleri bilmiyorum ama yeni nesil True RMS Multimetreler olduça güvenilir oluyor, Tabii elektrik konusunda uzman biri değilim,

Alt tarafı 12V bir aküde 20-300 mA ile 10-14 Amper arası basit bir ölçüm yapıyoruz, tabi dediğim gibi elektrik konusunda uzman biri değilim.
 
Upvote 0
Amper seri bağlı şekilde ölçülür direkt kutup başlarına bağlanırsa sigortası atar yada bozulur cihaz.Pens ampermetre tek kablo üzerinden okur değeri dolayısıyla (- )eksi kabloya pensi geçirmek yeterli olur
Pardon ya siz mA ve Amper ölçümünden bahsediyorsunuz., ben 12V akünün DC voltaj ölçümü ile karıştırdım, siz haklısınız hocam :)
 
Upvote 0
Kaput açık, araba kilitli ve uyku durumuna gelecek kadar bekledikten sonra, kutup başı ve kutup kablosuna ölçü aletinin propları tutturulduktan sonra, yavaşça kutup başı gevşetilip sökülülür. Sonra kablo kutuptan ayrılırsa ,araç uyanmadan doğru ölçüm yapılmış olur.
 
Upvote 0
Kaput açık, araba kilitli ve uyku durumuna gelecek kadar bekledikten sonra, kutup başı ve kutup kablosuna ölçü aletinin propları tutturulduktan sonra, yavaşça kutup başı gevşetilip sökülülür. Sonra kablo kutuptan ayrılırsa ,araç uyanmadan doğru ölçüm yapılmış olur.
Onu da deneyeceğim aklımda fakat probları krokodille tutturmak zor olacak kutup başına..Ayrıca her kutup başını ayırdığımda silinmeyen bir kaç dtc kodu alıyor araç bu da yeni nesil araç hediyesi sanırım
 
Upvote 0
Onu da deneyeceğim aklımda fakat probları krokodille tutturmak zor olacak kutup başına..Ayrıca her kutup başını ayırdığımda silinmeyen bir kaç dtc kodu alıyor araç bu da yeni nesil araç hediyesi sanırım
Bu şekilde yapılırsa araç beslemedi kesilmeyeceğinden herhangi bir hata kodu vermez. Ölçüm sonrası bağlantıyı ayırmadan kutup başı yerine sabitlenecek.
 
Upvote 0
Bu şekilde yapılırsa araç beslemedi kesilmeyeceğinden herhangi bir hata kodu vermez. Ölçüm sonrası bağlantıyı ayırmadan kutup başı yerine sabitlenecek.
Ben bundan emin değilim en küçük mV hareketine bile duyarlı araç sanki ,aksi halde 10 dk sonra tüm akımı kesmesi başka nasıl izah edilir
 
Upvote 0
2020-22 model yılları tüm VW araçlardaki AKÜ KAÇAĞI yada PARAZİTİK DRENAJ testi için Wolkswagenin yayınlamış olduğu TSB (Teknik Servis Bülteni) ne ulaştım.Bu işlere meraklı birileri varsa ulaşsın atmaya çalışayım.Pdf dosyayı buraya eklemeyi başaramadım.Moderatörler ekleyebilirse temas kursun bi zahmet.

@forzaGilles

 
Upvote 0

Konuyla ilgili deneyimlerimi paylaşmaya devam edeyim.Öncelikle üst iletide bahsi geçen ve pdf olarak ekleyemediğim TSB yi ekran resmi alarak aşağıya ekliyorum.

Akü kutup başını söküp ampermetreyi seri bağladığımda 240 ma akım okuduğumu ve 10 ncu dakikada sıfırlandığını (0.00 ma ) belirtmiştim. Bu durumun aracın açık devreyi kaçak olarak algılayıp kendini korumaya alması olarak yorumlamıştım.Eksi kutub başını sökmeden akım ölçmek için AC-DC akım ölçebilen bir pens ampermetre satın aldım.Paylaştığım TSB de vw nin belirttiği gibi aracı 2 saat anahtarla kilitli ve anahtar menzil dışında olacak şekilde bekledim.Akünün eksi kutup başından şasiye giden kablosundan ölçtüğümde 30-50 mA arası değerler okudum bu firmanın öngördüğü 40 mA değeri ile aynı gibi. Bu şartlarda araçta parazitik kaçak yok gibi duruyor peki seri bağlı ampermetrede okuduğum 240 ma değer nerede derseniz o değer IBS sensörü üzerinde hala mevcut ve eksi kutuptan kontrol modülüne gittiği için bu akımı sürekli çektiği konusundan tam emin olamadım.Hemen altta alıntıladığım bilgiler bir rus otomobil forumundan.Son maddede IBS sensörünün motor kapalı ikende çalıştığı belirtilmiş ama 240 ma kabul edilebilir bir değer değil ve sanırım SENSÖR bir sigortaya bağlı olmadığı için pensampermetrede okunmuyor.


IBS Sensörü (ALINTI)

Akıllı akü sensörü, akünün mevcut durumunu değerlendirir. Negatif terminale entegre edilen sensör, şarj ve deşarj akımlarını, voltajı, iç direnci ve akü sıcaklığını ölçer.

Sensörden alınan bilgiler elektrikli ekipman kontrol ünitesi ve motor yönetim sistemi tarafından kullanılır:
— Jeneratörün çalışması, akünün şarj seviyesine, açık olan güç tüketicilerinin sayısına ve sürüş moduna bağlı olarak ayarlanırken, elektrik şebekesi voltajı 12,5-14,6 V aralığında değişir;
— Motor çalıştırıldıktan hemen sonra soğuk aküde oluşan büyük şarj akımını önlemek için aküdeki voltaj 10–11 V ile sınırlandırılır ve ardından kademeli olarak optimum şarjı sağlayacak seviyeye kadar artırılır;
— Araç hızlanma sırasında sistem, jeneratördeki uyarma akımını azaltır. Elektromotor kuvveti (EMF) ve dolayısıyla dönme direnci azalır ve motorun aracı hızlandırmak için daha fazla güç sağlamasına olanak tanır. Frenleme sırasında ise tam tersi gerçekleşir: jeneratör üzerindeki yük artar ve jeneratörden ek "serbest" enerji çekilir (rejeneratif frenleme). Bu algoritma yakıt tasarrufu sağlar ve aynı zamanda akünün aşırı şarj olmasını önleyerek akü ömrünü %10-20 oranında uzatır.
— IBS sensörü, motor kapalıyken bile çalışmaya devam ederek aküyü derin deşarjdan korur: belirli bir deşarj seviyesine ulaşıldığında, IBS sinyali güç tüketen cihazı kapatır; akü aşırı düşükse, marş motoru otomatik olarak devre dışı kalır.Pil ömrünün uzatılması ve yakıt tüketiminin azaltılması çevrenin korunmasına katkı sağlar.

NEGATİF KUTUP -ŞASİ ARASI BAĞLANTI ÜZERİNDEKİ AKIM
1762194759731.jpeg
IBS SENSÖRÜ
1762194812068.jpeg



Şüphemi pek toz konduramadığım 8 ay önce yenilediğim VARTA N60 EFB aküm üzerine çevirdim tekrar ve kaçak dışı bir sorun olabilir diye söküp evde 14.4 v-1.5 amper sabit voltaj- sabit akım ile şarjladım.Aküyü bir gece evde bekletip araca taktım.Araç üzerinde 12.66 v olarak (bağlantı öncesi 12.77 v) ölçtüm ve aracı kilitleyip bir gün sonra ( yaklaşık 18 saat) ölçtüğümde 12.46 v gibi bir değer okudum..Not:Kontak ve kapılar kapalı kaput açık araç kilitli değilken 15 dk bekleyerek kutup başı üzerinden ölçülmeli.Aracın 18 saatte aküyü bu voltaja düşürmesi bence hiç mantıklı değil.Bu durumu aktardığım Varta satış sorumlusu da teyit etti fakat akünün bozuk olacağını düşünmediğini söyledi.Ben voltaj kaybının aşırı olduğu konusunda ısrar etsem de akü tamamen şarj basmaz hale gelmeden garanti kapsamında değerlendilemeyeceğini belirtti.Bilmeyenler için tekrarlayalım 12.40 v akünün sağlıklı kalması için limit voltajdır uzun süre bu değer altında kalırsa sülfatlaşır ve zayıflar hatta işe yaramaz hale gelebilir.Redresör şarjı ile sağlığına kavuşturma mümkün olabiliyor akü çok beklemediyse.Şu halde aracı 2 gün çalıştırmasak zarar görmeye başlıyor gel de çık işin içinden.
 

Ekli dosyalar

  • e3ba0e69-f476-49fd-9c35-fa447549446a.jpg
    e3ba0e69-f476-49fd-9c35-fa447549446a.jpg
    71.7 KB · Görüntüleme: 4
  • 8e87e84f-1689-4055-9e1a-2f7df7124db5.jpg
    8e87e84f-1689-4055-9e1a-2f7df7124db5.jpg
    75.5 KB · Görüntüleme: 4
  • 89c85167-a9d0-4c47-9547-69a8149797d8.jpg
    89c85167-a9d0-4c47-9547-69a8149797d8.jpg
    79.7 KB · Görüntüleme: 3
  • c87eb58d-21f8-415d-9598-749e0ee94cc9.jpg
    c87eb58d-21f8-415d-9598-749e0ee94cc9.jpg
    71.4 KB · Görüntüleme: 3
Upvote 0

Geri
Üst