Aleyküm selam ,
Farım adaptif mi değil mi bilgi sahibi değil miyim ???
Farımın adaptif olduğunu bildiğim için başlığada dikkat ederseniz adaptif far için yardım istedim. Demekki farımın adaptif olduğumun farkındayım!!!
Satırlarıma başladığım ilk cümlemde aracımın highline donanım olduğunu zaten belirtmişim. Okumadan cevap yazmak için mi yazdınız anlamadım!!!
Osram ampüllere gelecek olursak ampülün aydınlatmasının zayıf olduğunu ancak görsel olarak tatmin ettiğini söyledim. Burada zaten ampülü övmedim , iyi bir ampül olduğunu da söylemedim. Yine okumadan cevap vermişsiniz.
Kelvin değerlerine girmişsiniz , bende size sadece şunu söyleyeyim. Uzun süre akvaryum hobisi ile uğraştım , suyun içince canlı bitki yetiştirdim. Power mercekli ledler ile istediğimiz kelvin değerlerini yakalayıp bitkiler için güneşi taklit etmeye çalıştık. Yani bu konuda da yeterince bilgi sahibiyim.
Diğer konulara gelecek olursak , fazla uzasın istemiyorum çünkü bu cevapları iyi niyetinizle verdiğinizi düşünüyorum ayrıca forum moderetörüsünüz.
verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim
Ahmet arkadaşım, aracınızın Highline donanım olması farlarınızın “Adaptif Far” olduğu anlamına gelmemektedir,
Öncelikle bazı şeyleri açıklığa kavuşturalım;
Adaptif Far ne demek..?
Sürüşe duyarlı ve aynı zamanda direksiyonun hareketine göre, aracın hızına göre, yol şartlarına göre ve hava koşullarına göre değişken koşullarda aydınlatma sağlayan farlara Adaptif özellikli farlar denir,
Adaptif farlar aracınız (Highline donanım olsa bile) standart donanım değildir, Bu özel farlar araç sipariş aşamasında ekstra ücret ödenerek satın alınabilen opsiyonel bir donanımdır,
Akvaryum aydınlatması, bitki yetişmek vs.. ile geceleri yolu aydınlatma sağlayan yüksek teknolojili gelişmiş farlar arasında bağlantı kurmaya çalışıyorsunuz,
Ayrıca akvaryum aydınlatmasından bahsederek ve buna rağmen (aşırı yüksek kelvin değerli ampüllere) yani beyaz ışık ile alakası olmayan) ampüller hakkında fikir ve tavsiye istemeniz., sonra da kelvin değerinden bahsetmesiniz enteresan durum,
Buna ilaveten
Konuyu açtığınız mesajınızda (viraja duyarlı adaptif farlarınızın) soketinin H7 olduğundan bahsedip, bununla ilgili tavsiye istiyorsunuz, ilaveten H7 adaptif ampülünü söküp baktığınızı ve soketinin klasik H7 söketli olduğunu söylüyorsunuz.., Ancak malesef daha “adaptif farların H7 tip olmadığının farkında değilsiniz, Golf Mk7 için konuşacak olursak: adaptif farlar dediğimiş şey H7 tip soketi olan halojen ampül ile aydınlatma sağlamazlar, Adaptif far özelliğinin bununla alakası hiç bir alakası yoktur, Adaptif far özelliği (Mercekli Xenon farlar) tarafından sağlanır,
Yani bahsettiğiniz H7 soketine sahip aydınlatmayı sağlayan farın (adaptif far) ile uzaktan yakından hiç bir alakası yoktur..!! yani bu sokete sahip farlar viraja duyarlı da değildir,
“Statik Viraj Farı” ne demek bunu bir öğrenmenizi öneririm,
Sonrasında da “Dinamik Viraj Farı” ve "Adaptif Far" ne demek bunu bir öğrenmeniz iyi olacaktır,
Adaptif Far ne demek..?
Direksiyonun anlık hareketine göre, Aracın hızına göre, yol şartlarına ve değişken hava koşullarına göre, sürüşe duyarlı değişken koşullarda aydınlatma sağlayan farlara Adaptif özellikli farlar denir, Adaptif farların aydınlatması Mercekli Xenon ampülü tarafından sağlanır, Merceğin içine konumlandırılmış olan Xenon ampülü bu görevi yerine getirir, Sistem
D3S tip Xenon ampülü ile çalışır., Ayrıca Adaptif far özelliği için farlarının Mercekli Xenon olması da bu özelliğin aracınızda mevcut olduğu anlamına gelmemektedir, Adaptif farların kısa açılımı budur ancak daha detaylı şekilde açıklamak gerekmektedir, aşağıda yazının devamında buna değineceğim,
Konuyu açıklığa kovuşturmak adına ve daha da önemlisi "doğru bilgiye ulaşmanız adına" konuyu derinleştirmek gerekmekte, Çünkü pek çok insan bu adaptif far konusunu yanlış bilmektedir, yanlış bilgi de malesef zamanla daha fazla insana yayılarak forum vb. sosyal ortamlarda, internet ortamlarında ve 2.el araç sitelerinde yanlış bilgi olarak karşımıza çıkmaktadır, bunun sonucu olarak otomobil literatürüne hiç bir zaman girmemiş tuhaf tuhaf terimler türemektedir,
Örnek verecek olursam:
digital ekranlı gösterge paneli veya active info display demek yerine -->delinin birisinin ortaya attığı milletin ağzına yapışan (Hayalet Ekran) mevzusundaki gibi, bu far mevzusunda da oto-galerici sektörün %80 'ini kapsayan kör cahil oto galerici tayfasının saçma-sapan yanlış terimler uydurması yüzünden insanlar araçlarında hangi far var bilmiyorlar,
Golf Mk7 kasada 3 farklı far tipi bulunur:
1) Halojen farlar (Midline Plus ve Comfortline donanım araçlarda mevcuttur.)
2) Bi-Xenon "Basic" Farlar (Highline donanım araçlarda mevcuttur.)
3) Adaptif Bi-Xenon Plus Farlar (opsiyonel donanımdır ve bu farlar kendi içinde de 3'e ayrılır);
3-a) Adaptif (AFS) Bi-Xenon Plus Farlar +ULed Gündüz Sürüş Farları
3-b) Adaptif (AFS) Bi-Xenon Plus Farlar +ULed Gündüz Sürüş Farları +DLA (Dynamic Light Assist)
3-c) Adaptif (AFS) Bi-Xenon Plus Top R Farlar +Çift ULed Gündüz Sürüş Farları +Led sinyal lambaları +DLA (Dynamic Light Assist) (sadece Golf Mk7 R 2.0TSI 300ps araçlarda mevcuttur.)
Bi-Xenon Basic Farların (fonksiyonları ve özellikleri);
-Bu farların “adaptif far” özelliği yoktur..!!
-Farlar “sürüşe veya viraja duyarlı" değildir
-Halojen gündüz sürüş farlarına sahiptir, (bazı insanların amerikan park olarak turuncu renk yanması için aktif edilen özellik, bazılarının ise esasen fabrikasyon olarak orjinalinde PW24W tip halojen ampülün renk tonunu beğenmeyip, ampülü söküp onun yerine ekstra beyaz renk ampül taktığı zımbırtı)
-Statik viraj farları (statik dönüş aydınlatmasına) sahiptir, statik viraj farları ne demek..? Sabit yanan ve herhangi bir hareket fonksiyonu olmayan—>Statik dönüş farı anlamına gelir, ve yalnızca 40 km hıza kadar sokak dönüşlerinde (sabit aydınlatma) sağlar, Aracı geri vitese taktığınızda da yanar, sokak dönüşlerinde sinyal verdiğiniz yöne doğru SABİT IŞIK verir, viraja duyarlı değildir..!! Farın içine entegre edilmiş H7 tip halojen ampüle sahiptir.
-Otomatik Far Yükseklik Sensörüne sahiptir, Araç marşa basıp çalıştığı esnada Xenon Mercekleri yukarı-aşağı haraket ederek —>yükseklik sensörünün sağlıklı (çalışıp-çalışmadığını) ve aracın anlık ağırlığına bağlı olarak farların kontrol eder, ve bu verilere göre Xenon merceğinin yüksekliğini ayarlar.
Adaptif Bi-Xenon "Plus" Farlar:
(Highline donanımlı araçlarda bile standart donanım değildir), yalnızca ekstra ücret ödenerek “opsiyonel donanım” olarak satın alınarak sahip olunabilir:
Adaptif Bi-Xenon "Plus" Farların (temel fonksiyonları ve özellikleri);
-Adaptif AFS far özelliğine sahiptir, Farlar viraja ve sürüşe duyarlıdır, hava koşullarına, yol durumuna ve direksiyon hareketine duyarlıdır,
-
Statik viraj farları (statik dönüş aydınlatmasını) bu farlarda da mevcuttur,
-Dinamik Viraj Farlarına (Dynamic Cornering Lights) sahiptir
-ULed gündüz sürüş farlarına sahiptir
-Otomatif Far Yükseklik Sensörüne sahiptir, bu fonksiyon Adaptif Bi-Xenon Plus farlarda çalışma prensibi Bi-Xenon Basic fardan biraz farklıdır, Basic Bi-Xenon farlarda da olduğu gibi araç marşa basıp çalıştığı esnada Xenon Mercekleri hem yukarı-aşağı haraket eder hem de sağa-sola hareket eder, yani sistem hem yükseklik sensörünün sağlıklı çalışıp-çalışmadığını kontrol etmek için Xenon mercekler yukarı-aşağı hareket eder, aynı zamanda da sürüşe/virajlara duyarlı adaptif farların farlarının sağlıklı (çalışıp-çalışmadığını) kontrol etmek için mercekler sağa-sola hareket eder.
Adaptif Farlar / AFS nedir..? (detaylı açıklaması);
Literatürde Adaptif far yani (
AFS /
Adaptive
Front-Lighting
System) farların genel isimlendirmesine verilen addır, (Dinamik Viraj Farları / Dynamic Cornering Lights) özelliğini de içinde barındırır, Dinamik Viraj Farlarıı Mercekli Xenon farlar tarafından sağlanan bir özelliktir, Kısa ve Uzun olmak üzere (Ana aydınlatmayı sağlayan) Mercekli Xenon farlar, Aynı zamanda direksiyon hareketlerine duyarlıdır, Mercekler direksiyon hareketine göre (anlık-gecikmesiz ve sürekli olarak) sağa-sola hareket eder, hava ve yol koşullarına ve sürüşe duyarlıdır,
Adaptif (AFS) Bi-Xenon Plus farlar
7 farklı aydınlatma moduna sahiptir, Şimdi zurnanın zırt dediği konunun en can alıcı noktasına geldik
Adaptif Bi-Xenon Plus Farlardaki (fonksiyonları ve özelliklerinin detaylı açıklaması);
7 farklı aydınlatma modu yalnızca opsiyonel donanım olan Adaptif Bi-Xenon Plus farlarda mevcuttur:
Yaya Aydınlatması Modu:
1-30 km hıza kadar olan sürüşler kaldırım çevresini ve yayaları daha iyi fark edebilmek için Xenon mercekleri “dışa doğru” açılır, 1-30km gibi düşük hızlarda daha uzağı görme ihtiyacı olmadığından Xenon mercekleri (geniş açıyla konumlanarak) yayaları ve bisiklet gibi ve çevrede olanları daha rahat görnek adına potansiyel riskleri daha etken fark etmek adına Xenon mercekleri dışa doğru açılarak yaya kaldırımı çevresindeki potansiyel riskleri fark etmenizi sağlayarak ekstra güvenlik sağlar,
Şehir-içi Aydınlatma Modu:
30-55 km hızlarda devreye girer, Bu modda Xenon mercekleri yaya modu aydınlatmasına göre “nispeten daha dar açıyla” kendini konumlandırır, ancak halen geniş açıyla aydınlatma sağlayarak çevrede olanları görnek adına bu hız aralığında da güvenli sürüşe olanak sağlar,
Çevre Yolu Aydınlatması Modu:
55-100 km hızlarda devreye girer, sol farın Xenon Merceği sabit kalır, sağ farın Xenon merceği “değişken açıyla” konumlanarak normalden daha geniş yayılımlı aydınlatma sağlar, bu far modu
adaptif olmayan bi-xenon basic farlı araçlardaki (kısa far) dediğimiz aydınlatma moduyla benzerlik gösterir,
Ancak kısa farın sağladığı aydınlatmaya "ilave olarak" yolun sağ tarafından gelebilecek potansiyel tehlikeleri, Örneğin başka bir aracın "tali yoldan" aniden ana yola girmesi veya yan bağlantı yolundan aniden fırlayarak ana yola girmesi durumlar veya bariyerlerin arkasındaki canlıların veya bariyersiz bir yolda seyir halindeyken yol kenarındaki kedi-köpek vb. canlıların yola fırlaması gibi tehlikelere karşı -->erkenden fark edilmesi için sağ farın Xenon merceği “değişken açıyla” konumlanarak ışığı daha geniş açıyla yola yansıtır, 70 metreye kadar aydınlatmaya olanak verir.
Otoyol Aydınlatması Modu:
100 km ve üstü hızlarda devreye girer, 100 km ve üstü hızlarda hız sensöründen alınan veriler sistem tarafından işlenir, Sol farın merceği sabit kalır, sağ farın Xenon merceği ise normalden biraz daha yukarı konumlanarak daha uzağın aydınlatılmasına olanak verir, Bu sayede sürücü (uzun farı devreye alamadığı koşullarda) karşıdan gelen araçların gözünü de almadan kısa farlar ile daha uzağı aydınlatmaya olanak tanır, bunun neticesinde sürüş güvenliğini ve konfor anlamında ciddi oranda artış sağlanmış olunur, 140 metreye kadar aydınlatmaya olanak verir.
Kötü Hava Aydınlatması Modu:
70 km hıza kadar devreye girer, yağmurlu havalarda görüş mesafesinin düştüğü bilenen bir gerçektir, yağmurlu havanın etkisiyle ıslanan asfaltta ışık yansımaları oluşur, bunun neticesinde görüş mesafesi azalır, Yağmur sensörüyle birlikte devreye giren sistem (ışığın yoğunluğunda ve lümen değerinde) değişkenlik yaparak ıslak asfalttaki yansımaları azaltarak görüş mesafesini iyileştirmeye çalışır,
Statik Viraj Aydınlatması Modu (diğer bir değişle sokak ve kavşak dönüşlerinde işe yarayan Statik Viraj Farları):
(Statik Viraj Farı); yukarda da bahsettiğim gibi 0-40km hıza kadar (H7 tip halojen ampüller ile) sabit ışık (statik ışık) verir, Xenon merceklerinin yanında “iç taraftaki” farın orta kısmına entegre edilmiş H7 halojen ampül, Aşşağıda resimlerini paylaştığım resimde işaretledim konumdaki ampül, bu H7 halojen ampül kavşak dönüşlerinde ve sokak dönüşlerinde ilgili yöne sinyal verilir ise devreye girerek sabit/statik ışık verir, sinyal verilmeden girilen dönüşlerde ise direksiyonun daha fazla çevirimesi sonucu yine devreye girer, ancak sinyal verilerek girilen dönüşlerde daha erken devreye girer, Ayrıca araç rolantide durur vaziyette çalışırken (bu esnada farlar açık ise) herhangi bir yöne sinyal verilir ise yine sinyal verilen yöndeki H7 halojen ampül yanarak sabit/statik ışık verir, geri vitese takıldığında da devreye girer ancak bu durumda her iki fardaki H7 halojen ampül devreye girer ve geri manevra esnasındaki potansiyel riskleri fark etmeye yardımcı olur,
Not: Comfortline donanım araçlarda da Halojen Farlar olmasına rağmen yani (Bi-Xenon Basic ve Adaptif Bi-Xenon Plus farlar) olmamasına rağmen, (statik viraj aydınlatması /statik viraj farları) mevcuttur, Ancak bu donanımda farlar —> tamamen Halojen farlı olduğu için (statik viraj aydınlatması) farlara entegre değildir, bunun yerine (sis farları) bu görevi üstlenir, ve dönülen yöndeki sis farı devreye girerek sabit/statik ışık verir,
“Dinamik” Viraj Aydınlatması Modu: (Dinamik Viraj Farları / Dynamic Cornering Lights):
Sistem direksiyon açı sensöründen aldığı verileri okuyarak Xenon Merceklerinin konumunu saniyeler içinde ayarlar, Xenon Mercekleri (her iki Xenon merceği aynı anda) dönülen virajın yönüne doğru dönerek aktif olarak virajlarda (virajın içini ve virajın sonunu aydınlatır), Sağ ve Sol fardaki Xenon mercekleri direksiyonun açısına göre gecikmesiz olarak virajın yönüne göre doğru dönerek virajın “tamamını aydınlatarak” sürücü için kayıpsız aydınlatma sağlar ve sürüş güvenliğini artırarak konforlu sürüşe olanak tanır,
(Ekstra Aydınlatma Modu 1)
“Sezgisel Dinamik” Viraj Aydınlatması Modu: (Sezgisel Dinamik Viraj Farları / Predictive Dynamic Cornering Lights):
Şayet araçta (opsiyonel donanım olan) Discover Pro Navigasyon Sistemi mevcut ise: Navigasyon sisteminden alınan “harita verileri” işlenerek araç daha viraj girmeden Xenon Mercekleri virajın yönüne göre önceden kendini hazırlayarak araç daha virajda dönüşe başlamadan Xenon mercekleri hareket ederek viraj içini aydınlatmaya başlar, Buna literatürde Sezgisel Dinamik Viraj Aydınlatması (Predictive Dynamic Cornering Lights) denir,
Diğer bir değişle “Sezgisel” Dinamik Viraj Farı diyebiliriz, Ancak bu aydınlatma moduna (Sezgisel Dinamik Viraj Aydınlatması) sahip olabilmek için araçta hem Discovey Pro Navigasyon Sistemi mevcut olması, hem de Adaptif Bi-Xenon Plus Farlar opsiyonu aynı anda mevcut olması gerekir,
(Ekstra Aydınlatma Modu 2)
Şayet araçta opsiyonel donanım olan
Sürüş Profili Seçimi (Driving Profile Selection) opsiyonu mevcut ise: Sürüş esnasında sürüş modu olarak (Sport Modu) seçilir ise: Sistem direksiyonun tepki süresini kısaltır, aynı zamanda Xenon Mercekleri yol koşullarına “ekstra hızlı” tepki verecek şekilde sanki bir çita'nin çevikliğindeki gibi Xenon Mercekleri çok hassas şekilde tepkiler verir,
Adaptif (AFS) Bi-Xenon Plus Farlar +ULed Gündüz Sürüş Farları +DLA (Dynamic Light Assist):
Adaptif (AFS) Bi-Xenon Plus Farların tüm özelliklerine sahiptir, ilaveten DLA (Dynamic Light Assist) özelliğine sahiptir, Ön camda bulunan kamera sayesinde karşıdan gelen araçların ışıkları ve önünüzde seyreden araçların stop lambaları ön camda bulunan kamera tarafından algılanır, Sürücü sellektör kolundan yapacağı ayar ile DLA'yı aktif eder, bu aşamada gösterge ekranında (içinde A işareti olan uzun far simgesi) yanar, (içinde A işareti olan uzun far simgesi) yandığı zaman DLA (Dynamic Light Assist) özelliği aktif olur,
Ön camda bulunan kamera çevre koşullarını ve yoldaki araçları algılayarak verileri AFS modülüne iletir, sistem verileri işler vs vs... karşıdan araç gelen bir araç algılandığında veya önünüzde seyreden araç algılandığında veya her ikisi anda algılandığında farlar Xenon Mercekleri vasıtasıyla karşıdan gelen veya önünüzde seyreden araca (anlık ve sürekli) perdeleme yaparak ilgili aracın/araçların olduğu bölgeyi karartır, ve yine ön camdaki kamera sürekli olarak araçların konumu takip ederek perdelemenin yapılacağı ışığın konumunu anlık günceller, Bu sayede kesintisiz uzun farlar ile sürüşe olanak verir,
Özetlersek:
Halen farlarınızın adaptif far özellikli olduğunu düşünüyor musunuz..?
Esasen "statik viraj farı" görevini üstlenmesine rağmen, fakat size göre adaptif far özelliğine yaradığına inandığınız H7 soketli halojen farın halen adaptif far görevi olduğuna inanıyor musunuz..?
(Benim iyi niyetli olmadığını düşünmeniz hakkında);
Bu forumda bu zamana kadar ne kadar mesaj yazdığıma açıkçası hiç bakmamıştım ve bakma gereği de duymamıştım, Sağolun sizin sayenizde bu veriye bakmak zorunda kaldık, bu zamana kadar 6.700 'e yakın mesaj yazmışım, Forumun kurulduğu ilk 2 sene içersinde teknik bir sebebten ben ve üye alan diğer arkadaşlarımızın mesajlarının bir kısmının silindiğini ve geri kurtarılamadığını da hatırlıyorum, Hatırladığım kadarıyla yaklaşık 800-1.000 'e yakın mesajımın da geri kurtalamamıştı, Bunları da dahil ettiğimizde 7.500 'den fazla mesaj eder,
Bu 7.500 küsür mesajın neredeyse %95 'nin foruma katkı adına faydalı bilgiler içerdiğini herkes tarafından bilinmektedir, Ancak paylaştığım bu bilgileri yalnızca araştırma ve okuma merakı olan insanların ilgisini çekmekte olduğunu bugün daha iyi anlamış bulunmaktayım.
Adaptif AFS Bi-Xenon Plus Farlar hakkında görsel şema:
(forumdaki diğer arkadaşlar için açıklama; bu görsel geçmişte uzun zaman önce kendim tarafından hazırlanmış olup, farklı zamanlarda pek çok kez forumda paylaştığım bir görseldir ancak başka forumlarda da paylaşıldığına rastlıyorum, Esasen görsel ve çalışma ve metinler bana aittir.)
VW erWIN online bakım, onarım/tamir klavuzu, yalnızca üye olanların erişebildiği, ücretli hizmet veren, Euro olarak aylık, yıllık veya saatlik ücretlendirilerek erişelebilinen, VW/Audi grubu tüm araçlara ait Service Manuals datalarını içeren VW erWin programından Golf Mk7 'nin Bi-Xenon farları hakkında ekran görüntüsü; kırmızı ok ile işaretlenmiş alandaki H7 halojen ampülünün -->(statik viraj farı görevini üstlendiği açıkça belirtilmiştir, Arzu ederseniz inceleyebilirsiniz: