Söylediklerinize bir sebep, Ülkemizde her eline boya tabancası alanın kendisini boyacı ustası ilan etmesi boyalı diye gidilen araçların bir çoğunun gökkuşağı gibi çıkması. Yeterli bir sebep isterseniz, Avrupa'dan örnek verdiğiniz için söylüyorum, Airbag açmış Direk/marşpiyel/Kapı İÇ sacları hasar almış (şase podye bile demiyorum dikkat ederseniz) modelli araçlar buradakine istinaden kolaylıkla hurdaya ayıklanıyorken burada airbag açan araçları dışarıdan orijinale en yakın eksper garantili onarıp piyasaya ufak sürtmeden dolayı lokal boyalı temizlikten dolayı lokal boyalı diye piyasaya sürmeleri.Hayırlı olsun öncelikle.
Avrupada ikinci el araç alırken motor,şanzuman,yürüyen aksam,elektronik vs bakılır.Kaportaya gelince alıcı araca bakınca herhangi bir yerinde hasar görmemesi yeterli,yani araç dıştan bakılınca kusursuz olması önemli,ama mesela bir çamurluğu kaç kere boyanmış,kaputu değişmişmi orasında burasında rütüş varmı bakılmaz,adam bakınca kusursuz bir kaporta görmek istiyor.Bizdeise bu yeterli değil,misal kapı orjinal hatta orjinal boyasıyla farklı bir araçtan takılmış,tamam bunun namusu bozulmuş.Kaputa ayar yapılmış eywah araç bitik,şaka gibi.Fabrikanın attığı mikronla aynı ölçüde boyalı çamurluk vay efendim sana gelmez bu araç vs vs.Bu hep bizim piyasanın icadı,dünyada bir örneyi varmı bilmiyorum.Bizim piyasanın fiyat kırmak,elini güçlendirmek için icaat ettiği birşey.Milleti paranoyak yaptılar,experler bir sector oluşturdu bu sebeple.Bugüne kadar 7-8 tane araba değiştirdim 1 tanesi hariç hepsi ikinci eldi,hiçbir zaman önceliğim hatasız şartı kovalamadım.Hatasız alırsın 3 gün sonra gelir biri tıklar hevesin kaçar.Mesela günümüzde bir far olmuş 20k ufak bir tıklamada tamponda giderse hiç kaporta akasamına gelmeden hop tramerde 50K,halbuki araç tertemiz,sırf bu hasar kaydından satıcı fiyatı 100-150k kırıyor,ama sırf bu hasarsızlık takıntısından belkide elindeki paraya alabileceği en iyi arabayı kaçırıyorlar.
Neyse,çok uzattım ama bu gerçekten çok büyük bir problem,keşke bir kanun,yapılandırma vs gelse bu konudada miletçe kurtulsak,ama sanmıyorum.
Konumuza gelirsek,yazınızı alın bakın keyfinize,üstelik elinize bir avantaj geçti bu sayade.Misal örnek:Allah korusun kaputunuza bir şey oldu ileride ve başka bir orjinal ve orjinal boyalı kaputla değiştirdiniz,e nasıl olsa elinizde yazı var,o şekilde satışta eliniz hep güçlü olur.Hiç etik değil felan demeyin,bakın koca VW bile etiği düşünmemiş.
Yurt dışında estetik amaçlı eski model araçların güneş yanığı olan yaşı olan araçların boyanması bir sorun teşkil etmiyor olabilir. Avrupai bir perspektifle aracın boya masrafı yok diyip alınabilir tıpkı bizim burada komple fırın boyalı restore edilmiş şahin doğan gibi kuş serisi araçların 200-300.000 bandına satılması gibi yani boyası yeni olduğu için daha yüksek paralara fiyatlanması gibi.
Ülkemizde bu algının sebebi adamın kaputu lokal boyalı tamam saksı mı düşmüş yoksa kaza , mı yapmış sensöre mi denk gelmiş airbag mı açmış kemerini çıkma mı takmış airbagler kemerler aynı tarih sökme mi almış.... İnsanlar neye bakacaklarını şaşırıyorlar. Yani araçlar "boyalı" olduğu için değil de araçlar patlak mı diye endişe duyulduğu için böyle bir algı var ki haklılar. Kaputu değişmiş avrupai bir araç airbag açtıysa perte ayrılır arkadaşım. Ülkede aynı kaputu değişmiş araba airbag açarsa hatasız ayarında onarılır, piyasaya ufak bir darbeden dolayı kaput değişti diye pazarlanır.
Avrupa düzeninde kaza geçirmiş araçlar hoppa hurdaya giderken, Ülkemizde "geliyor bir hatasız" diyerekten onarıma başlanır temizlik boyalı diye satılır konu bu kadar net.
Yani anlayacağınız,kıyas ettiğiniz düzende hafif-ağır kaza yapmış araçlar hurdaya ayrılıyorken ülkemizde hafif-ağır kazaya karışmış araçlar boyalı değişenli temizlikten takıntıdan saksıdan çizikten ötürü işlemli diye satılıyor. Ayıbı örtülmüş bir dünya haberlere çıkan araçları görüyorsunuz. Gerçekten çizikten dolayı boyatılmış araçla, kazaya karışmış kusurları örtülmüş araç aynı kefede ilanlanıyor. Müşterisi gerçekten çizildi de mi boyandı soldan vurdular ağır kaza yaptı da mı boyandı bilemediğinden "hatasız" araçlara yöneliyor ve yine aynı sebepten hatasız araçlar daha değerli oluyor.
Avrupada karpuzda kelek var mı diye kuşku yok çünkü karpuzun kabuğu çatlak olanı sapı yaş olanı tezgaha konmuyor ancak burada kabuğu çatlak sapı yaş karpuzu tokmaklayarak seçmek zorunda kalıyoruz ekspertiz de o misal
