İleride kimsenin canının yanmaması adına uzun uzun bilgilendirmek istedim umarım araç alacak üyelerin veya ziyaretçilerin işine yarar bir nebze. Dolgun ücretler ödeyip yaptırdığınız ekspertizler sadece obd üstünden okuma yapıp dosyaya yazmakla mükellefler.
Egea,Clio,301,C-elysee tarzı araçlar yani ekonomi sınıfı kiralık araçlar ihaleyle satıldığında muayene tarihine göre km ayarlaması yapılsa dahi filo araçlarında bakımlar yetkili serviste yapıldığı için servis kayıtlarından çok ele veriyor. En yaygın yakalama sistemlerinden birisi de tüv'ün aksine bu. Aslında marka farketmez büyük bir filodan çıkma araçsa eğer tüm bakımları yetkili serviste yapılıyor diyebiliriz yine servis aksiyon geçmişinden öğrenebilirsiniz. Hasar onarım bakım lastik işlerini kendi bünyesinde barındıran firmalar filolar olduğundan ucu çok açık bunun.
Yukarıda belirttiğim olay sadece filo çıkması için geçerli değil ancak serviste kaydı oluşturulmuş bir araçsa geçmişinde serviste bakım,arıza ve onarım kaydı(hasar dosyası olmadan cepten yetkili serviste karşılanan kazalar, Bakım için kayıt açılması veya bir arıza için kayıt açılması)
5664 detay sorgusunda hasar kaydı varsa şayet, Detay ve ERP sorgusunda kazaya karıştığı kilometreden kilometrenin düşürülmesi ele verebiliyor.(kaza 154.000 de 2023 yılında olmuş ancak araç ilana girilmeden kilometre 120.000e düşürülmüşse gibi). Aynı durum 2018 de 154.000 de kazaya karışan aracın 2019-20 muayene kayıtlarında 75.000de olması gibi (tüv bu konuda yardım sağlayabilir)
Alman araçlarında arabanın geçmişte çıkardığı,beynin arıza algıladığı log'larda km'de gözüküyor. Yakalanırsa oradan yakalanır. Genelde araçta bir problem veya arıza olmamasına rağmen akü zayıfken veya araç uzun süre yattıysa hataya düşen parametrelerde hangi kilometrede hataya düşmüşse orada gözükürse kilometre düşürülse dahi orada arızanın hangi kilometrelerde verildiği cihaz geçmişinde gözüküyor. Bunlar temizlense dahi farklı bir cihazda geçmişte çıkıyor yenileyen aktif arıza olmasa bile. Atıyorum siz alırken eksperde km birebir uyuştu satarken alıcının götürdüğü eksperde aracın geçmişte çıkardığı bir arıza kaydı sayesinde aracınızın aslında kilometresinin düşürüldüğünü anlayabilirsiniz. Arıza kayıtlarını diagnostik sıfırlama ve akabinde yazılım dosyasıyla birlikte DTC of yapılırsa km düşürülme oradan da ayıkılamaz.
@fakirgolfcu dostumun belirttiği enjektör beyni, dsg beyni veya herhangi mekaniğin sensörü veya beyni kilometrenin düşürüldüğünü anlamaya yetmez. Bunu sanayide 1000tl'ye beyincide düşürdülerse enjektör beynine gerek kalmadan zaten farklı ve kapsamlı veya basic tarayan cihazdan ele verecektir. Bu işi galericilere kapsamlı şekilde yapan kallavi rakamlar alan arkadaşlar tüm beyin sensör kilometrelerini ve sayman değerlerini değiştirebiliyorlar veya kilometreyi verecek sensörü bozup arızaya düşürüp okunmasını engelleyerek akabinde dtc of yaparak(araçtaki arızaları kapatarak) kilometrenin o sensörde erişilebilirliğine mani olacaktır maalesef. Kaldı ki ekspertizler veya x y z ustalar bu konuya kolay kolay vakıf olamaz sadece 1000tl'ye km çeken arkadaşların işleri yakalanabilir.
Yani anlayacağınız hakkıyla yapılan bir işlemse anlaşılmayacaktır. Ekspertizlerdeki kendine hayrı olmayan çakma cihazlar aracı okumaya kesinlikle yeterli değil. Ki bunun farkında olduklarından net bir yorum yapamıyor işinin ehli eksperler. Yorumunu sadece beyinle kadrandaki uyuşuyor olarak sizlere bizlere iletiyorlar
Önlem için ne yapılabilir;
Ekspertizi enn full deluxe premium luxury paketini almadıysanız hasar detay sorgusu yapılmayacaktır. Genelde değişen parça bilgisi ve detay sorgusu çıkaran paketler çok çok pahalı olduğundan bunu kendiniz alacağınız araçta varsa tramer kaydı detay sorgusunu yapın mutlaka
Eğer aracınızda veya alacağınız araçta kilometre düşürme şüphesi varsa aracın vites topuzu direksiyon multimedya ayna cam yani sürücünün yoğun haşır neşir olduğu tuşlarından belirli bir yorum yapabilirsiniz.
Aracınızın veya alacağınız aracın servis aksiyon geçmişini marka model farketmeksizin servisten edinebilirsiniz.
Hasar kayıtları dosyalarının-varsa- detay sorgularını mutlaka tarih kilometre ve güncel kadrandaki kilometre ile kıyaslayarak (5664 veya hgs uygulamasından mutlaka şase numarası ile sorgulanarak)
Mümkünse birden fazla cihaz bağlatarak (eksperdeki cihazların akabinde arıza okuyan yetkili servis dışındaki sanayi tipi veya özel servis gibi yerlerden read/okuyucu cihazlarla)
Muayene geçmişi
Özellikle antalya bölgesindeki galeri veya alsatçı ilanlarından uzak durarak
önlem alabilirsiniz