TSI Yakıt Tasarrufu Sağlama


Youtube videosuna gerek yok hocam.

Takip mesafesi vardıysa güzel. Fakat o mesafede yakıt tasarrufuna etkisi beklediğinizden çok daha düşük. Hiç yok demiyorum; fakat bahsettiğiniz takip mesafesinde oldukça düşük. İlk deneyimlediğimde ben de çok şaşırmıştım (bisiklet üzerinde onlarca kez rüzgârı, direnci, rüzgâr dalgalarının etkisini, nerede başlayıp nerede bittiğini, arttığını azaldığını birebir hissederek; araçla da 1-2 defa test ederek söylüyorum). Tırın/kamyonun/otobüsün/karavanın arkasında doğan tünel dümdüz devam etmiyor; çok erken bir şekilde daralıp aşağı iniyor ve rüzgâr döne döne tokatlamaya başlıyor. Arabada pek hissedilmese de bisiklette hissetmek mümkün; veya aşağıdaki gibi araştırmalar, rüzgâr tüneli testleri sonucunda bu verileri görmek mümkün.

Aşağıdaki resimlerden bazılarında kırmızıyla işaretlediğim boşluklara girecek kadar yakından gitmiyorsanız çok da büyük bir etki etmiyor. O kadar yakın gitmek demek de tampon tampona giderek tehlikeye davetiye çıkarmak demek.

Bu arada, sayenizde yeni bir kelime öğrendim. Platooning. Konvoy yapmak demekmiş :) Yakıt tasarrufu sağlamak için ağır ticari araçların yaptığı şey. Evet, sizin dediğiniz gibi bir tasarruf var; fakat benim dediğim gibi dibine girmediğiniz sürece çok büyük bir tasarruf yok...

Ekli dosyayı görüntüle 53972

Ekli dosyayı görüntüle 53973

Ekli dosyayı görüntüle 53974

Ekli dosyayı görüntüle 53976

Ekli dosyayı görüntüle 53977

Ekli dosyayı görüntüle 53978

Ekli dosyayı görüntüle 53979

Ekli dosyayı görüntüle 53980

Ekli dosyayı görüntüle 53981

Ekli dosyayı görüntüle 53982

Ekli dosyayı görüntüle 53983

@calik hoca da yukarıda yaptığı çalışmayla son noktayı koymuş gibi görünüyor ama izninizle özellikle rüzgâr direnci konusunda forum genelinde ilgilenen olursa diye kaynakları da paylaşayım:
https://tefugen.com/wp-content/them...ources/TEFUGEN_RESOURCES_DRAG_ON_A_TRUCK1.pdf
http://www.ijirset.com/upload/2016/june/9_ENHANCEMENT.pdf
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/252/1/012035/pdf
https://tc.canada.ca/en/programs/no...mic-drag-reduction-devices-heavy-trucks-buses
https://www.nrel.gov/docs/fy15osti/64133.pdf
https://ecomodder.com/blog/aerocaps-for-pick-up-trucks/
https://damogranlabs.com/2019/06/truck-aerodynamics/



Hocam, evet, doğrudur fakat aman diyim gerçekten çok tehlikeli bir sürüş şekli. Yapılan tasarrufa gerçekten değmez. O otobüs önünüzde değilken; otobüs varmış gibi, o şekilde sakin ve sabit sürseydiniz aşağı yukarı en az 1 litre zaten tasarruf olurdu sanırım. Otobüsün önüne ne çıkacak, lastiği mi patlayacak, ani bir manevra yapınca önünüzde bir anda başka bir şey mi göreceksiniz, üstünden geçtiği bir şey mi kalkıp size çarpacak belli değil @Terms

Yukarıda belirttiğim gibi; aracın dibine girmedikçe çok büyük bir tasarruf etmiyorsunuz. Ve o hızlarda aracın dibine girmek hayatınızla kumar oynamak demek.
Süper bir araştırma olmuş. Hocam zaten muazzam bir tasarruf olmadı. Tahminim 0.2-0.5 litre etki etmiştir ortalalamaya.
 
  • Beğen
Tepkiler: SCC

@SCC Serhat Hocam, @Terms Ahmet Hocamın yorumu gördüğüm an sizin bisiklet kullandığınız ve bisiklet yarışlarında da bu etkinin olduğu, hatta takım araçlarının arkalarından da gittikleri görüntüler geldi aklıma.

Tam da üstüne bu teknik detaylar gelince daha net anlaşılmış oldu.

Tabii ki yakıt odaklı yaklaşımla teknik olarak artılar var. Ancak ne önümde ne de arkamda ağır vasıta olduğu zaman rahat edemiyorum. Bunu da ekleyeyim.
 
@SCC Serhat Hocam, @Terms Ahmet Hocamın yorumu gördüğüm an sizin bisiklet kullandığınız ve bisiklet yarışlarında da bu etkinin olduğu, hatta takım araçlarının arkalarından da gittikleri görüntüler geldi aklıma.

Tam da üstüne bu teknik detaylar gelince daha net anlaşılmış oldu.

Tabii ki yakıt odaklı yaklaşımla teknik olarak artılar var. Ancak ne önümde ne de arkamda ağır vasıta olduğu zaman rahat edemiyorum. Bunu da ekleyeyim.

Haklısınız @ogzogz hocam :) Hatta öyle ki, profesyonel yol bisikleti takımları 6-7 kişiden oluşur. Tüm takım tren oluşturup sırayla ve sürekli öne geçerek 1 kişi için çalışır. O 1 kişi takımın en güçlüsü olur ve hiç en öne geçmeden gücünü yarışın sonundaki depar için korur. Önde çalışan bu arkadaşlara "domestic" denir. Kendilerinden yarış kazanmaları veya podyuma çıkmaları beklenmez. Takımın güçlü, sprinter yıldızını günboyu 5-6 saat rüzgârdan korurlar :)

Bu şekilde tren yapmadan bile kendiniz sürerken dahi bisiklet üzerindeki pozisyonunuzdan dolayı rüzgâr direncini %30 azaltmak mümkün. 1:05'ten itibaren anlatıyorum:


Yukarıda @Savatage'ın da belirttiği gibi; nereden, nasıl tasarruf edeceğimizi şaşırdık.
Elektrikli araçlar ulaşılabilir olsa ve alacak olsak; bu sefer de dünyanın en pahalı, en fazla vergili elektriğini kullanmaya başlarız sanırım...

Bisikletlere satın aldıktan sonra vergi, muayene vs işleri gelmeden siz gelin bisiklete başlayın :)

Konuyu daha fazla dağıtmadan bana müsaade. Verimli bir konu oldu.
 
Hocam, evet, doğrudur fakat aman diyim gerçekten çok tehlikeli bir sürüş şekli. Yapılan tasarrufa gerçekten değmez. O otobüs önünüzde değilken; otobüs varmış gibi, o şekilde sakin ve sabit sürseydiniz aşağı yukarı en az 1 litre zaten tasarruf olurdu sanırım. Otobüsün önüne ne çıkacak, lastiği mi patlayacak, ani bir manevra yapınca önünüzde bir anda başka bir şey mi göreceksiniz, üstünden geçtiği bir şey mi kalkıp size çarpacak belli değil @Terms

Yukarıda belirttiğim gibi; aracın dibine girmedikçe çok büyük bir tasarruf etmiyorsunuz. Ve o hızlarda aracın dibine girmek hayatınızla kumar oynamak demek.
Serhat hocam bunu yapmaktaki amacım tasarruf değildi.
Konyadan Adana ya dönüşte konyadan çıktım CC 105 yaptım geliyordum. Bir otobüs beni geçti ve benden hiç hızlı değildi.
Otobüs beni geçti ama arayı açmadı benle aynı hız devam etti bende komşumun otobüs arkasında geldim şukadar tasarruf ettim dediği aklıma geldi. Bir deneyeyim dedim ve sadece 1 defalığına test amaçlı yaptım. Gerçekten 2L tasarruf yaptırıyor.
 

Geri
Üst Alt