2. el araçlarda ekspertiz zorunluluğu dönemi


@AhmetCakmak @Ender @issos @Savatage Daha önce başka bir forumda bu konu geçmiş idi. Orada (şu anda en popüler olanlardan) bir ekspertiz firmasını bir arkadaşım savunmuş idi, çok bilimsel çalışıyorlar diye. Aradan 1 - 2 yıl geçti, o firmanın ekspertiz verdiği, ağır hasarlı bir araç geldi. Yani:

1. 100 - 500 TL ekspertiz raporu vererek 100 - 200 - 300 - 500 - 1000 bin TL lik arabaları garantili satışını yapabilmek, bu satış işleminin mali yükünü 100 - 200 TL lik ekspertiz ile bir firmaya yükleyebilmek matematiksel olarak imkansız. Bunlar çoğunlukla vatandaşın gözünü boyamak için, acelece devreye alınmış, popülizm uygulamaları. Bu işin matematik ve mali kısmı. Teorisi bile imkansız yani.

2. Uygulamada yine bir büyük yanlış mekanik aksama da garanti verilmesi. Bu da çok kişinin mağduriyetine yol açar açıyor. İki açıdan mağduriyet olur.

    2.1. Kötü niyetli kişiler motor ve vites kutusu gibi arızalı mekanik sistemleri geçici olarak onarır, bu durum ekspertiz testinde fark edilemez, satıştan hemen sonra arızalanınca, tüm mali yükü alan veya ekspertiz yapan firmaya yıkılmaya çalışılır. Ekspertiz yapan için hakkaniyetli değil.

   2.2. Tamamen iyi niyet de olsa mekanik aksamın ne zaman arıza yapacağı belli olmaz. DSG en açık örnek. Motor da olabilir. Ekspertiz de mükemmel çıkar, hakikaten de öyledir, 3000 km sonra tam hasara uğrayabilir. Ne satanın ne ekspertiz yapanın kusuru yoktur. Maliyeti yine satıcıya veya ekspertiz firmasına çıkar. Oysa 2. el bu demek zaten riskli olduğu için ucuz ve ortada bir kasıt yok ise satıcının sorumluluğu olamaz. 0 km de bile 2 yıl garanti ancak veriliyor.

3. Çalıntı/Change/Pert vb. hasarlı araçların çoğu anlaşılamayabilir. Satıcı da bilmiyor olabilir. O da başkasından almış olabilir.

Bu tarz olayları her gün yaşıyoruz, görüyoruz. Sizler bu haberlere inanıp, "ekspertiz yaptırdım" diye alım satım yaparsanız, maddi manevi büyük zorluklar yaşar, mahkemelerde uğraşır, hakkınızı da alamazsınız veya çok zor alırsınız (şayet ekspertiz yapan firma da bir sigorta şirketiyle anlaşıp aracınızın bedelini tamamen ödemeyi taahhüt etmiyor ise).

Yani dolduruşa gelmeyin.

Bir araba almak için arabadan önce 0 km den itibaren tüm sahipleri kim onlara bakılmalı. Sahiplerini tanıyor iseniz, arabaya bakmaya neredeyse gerek yok.

Sahibini tanımadığınız, geçmişi belli olmayan arabalar istediğiniz kadar ekspertiz yaptırın, çalıntı/change/pert/kara liste/ağır hasarlı/boyalı vb. çıkabilir mağdur olursunuz.

Bu ekspertiz firmalarının şu anki sorumluluk ve kurgusu açıkladığım nedenlerden dolayı yanlıştır ve insanları yanlışa sürüklüyor.

Ekspertiz firmalarından şu yönde fayda görebilirsiniz, çok bariz olarak almamanız gereken bir arabayı tespit edebilirler (ağır kaporta hasarlı mesela). Tanıdığınız bildiğiniz de olsa, 0 km alınmış da olsa bazı arabalar boyalı çıkabilir, ilk sahibinin de haberi olmayabilir, 0 km de boyalı satılmıştır veya sahibinin haberi olmadan bir yakını kaza yapıp boyatmıştır veya serviste sahibinden habersiz boyatılmıştır vb. Bu nedenle boya ekspertizi yaptırmak faydalı olabilir. Unutulmamalı ki bu da %100 garanti olmaz, hurda bir araçtan sökülerek aktarılan aynı renk parçalar da ekspertizde atlanabilir.

Arabanın önceki sahiplerini ve geçmişini bilmiyor iseniz, ekspertiz raporuna güvenip bir araba kesinlikle alınabilir denilmesi ise büyük hata olur.

Benden söylemesi.
Değerli Hocam Söyledikleriniz bir çoğuna katılmakla birlikte şunu ifade edebilirim ki ;

1- Alıcı adına biraz daha önlem alınmış ve bu pazarda varolan önyargı kırılmaya çalışılıyor  ( Kendimden örnek verecek olursam ben Galeri vb yerlerden araç almazdım) güven aşılanmış olunup piyasa biraz daha rahatlatılacak.

2- Bu kanun şuanda 2 el araç alım satımı yapan ticari kuruluşlar için olup onlarında Alımını ve satımını olumlu yönde etkileyecektir. Bundan rahatsızlık duyan kişi yada kişiler muhtemelen çıkarlarına taş gelmiş olacaktır.

3- Artık Günümüzde Teknoloji ve veri sistemlerinin gelişmesi ve ulaşılabilir olması sonucu bilgiye ulaşmak çok da zor değil. Örneğin servis sorgusu tramer kaydı vb gibi...

Elbette binlerce sebep sonuç yazılabilir ucu açık bir konu... Yada şöyle diyeyim satıcı yine bildiği kurnazlıkları sonuna kadar kullanabilir ama benim bakış açım şudur bu jonuda, Hiç araçtan anlamayan Ahmet bey ile Araçlar hakkında bilgi sahibi olan az çok piyasanın içinde olan insanlar ile arasında ki Farkın biraz kapanması adına güzel birşeydir. Kısacası Araçtan Anlamayan bir insanımız araç almak isteyince biraz avantaj oluşturması adına güzel birşey. 

Herkesin beklentisi ve düşüncesi farklı olabilir Saygı Duyarım lakin; Güzel  Ülkemin Güzel insanlarına faydası küçük yada büyük bir iş yapıldığı zamanda bundan Son derece Memnuniyet duyarım. iyi Forumlar dilerim.

 

Yıllar önce pederin Kırmızı Ford Taunus 1.6 GT 1990 model aracını sabahın köründe 6 buçuk gibi araba pazarına götürdüm.(siyahları kaymakam arabası diye bilinir)

Aracın bende gizli sabıka kaydı şu !

Bir gece arkadaşla sabaha karşı döner kavşağa 90 la girmeye çalışıp aracı savurduktan sonra  karşı refüje (1,5 karış yüksekliğinde) toslamam sonucu dağılmış alt takım patlayan bir radyatör yarılmış ön sol lastik (sağ lastik jantıyla birlikte 20 metre öteye fırlamış falan) tampon zaten buhar olmuş!!! Kaskodan bu aracı yaptırdık binmeye devam ettik kaporta olarak sadece ön tampon değişti ama full alt takım +radyatör +2 jant full değişti

Neyse !! Saat 7 buçuğa doğru araba pazarı biraz hareketlenmeye başladı.

Galerici kılıklı bir muhterem ! Aracın karşısına geçti ! Belini biraz büküp yere eğildi ! (3 metre mesafeden ama aslında cepheden bakıyor)

Ben araç içindeyim!

Yarım cam açık sigara içiyorum

Bana doğru gelip!

"Aracın alttan darbe yemiş fiyatı düşür deyip çekti gitti"

Bir zamanlar oto expertiz böyle yapılırmış demek ki ?

 Böyle işi bilen adamlar varken!

Şimdilerde önüne gelenin oto expertiz açtığı yerlerde isterse 5 imzalı sağlamdır heyet raporu versinler ben yine kıllanırım bu alemde

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Yakın zamanda araç alıp satan oldumu ? Prosedür nedir şu anda noterlerde ? Eksper raporu zorunlumu yada her eksper raporu kabul ediliyormu ?

 
@Balistique @mbonat Bildiğim kadarıyla bu işin ticaretini yapan galerici ve şahıslar için bu rapor zorunlu. 8 yaş ve 160 bin km altı araçları kapsıyor.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
@Balistique 1 ay olmadı daha kardeşime şahıstan 2015 Leon aldık, noter herhangi bir ekspertiz raporu istemedi. Tabi ne olur ne olmaz biz yine de yaptırdık.

 
Ekspertiz zorunlu değil ,fakat ikinci el bir araç alınıyorsa iyi bir yerde kesinlikle ekspertiz yapılmalı .

 

Geri
Üst Alt