Acil yardım 2020 Golf yağ seviyesi uyarısı verdi.



@Fourmatic geçmiş olsun hangi yetkili servise götürmüştünüz aracınızı?
Balıkesir Yağcı yetkili servis 

WV Yol yardım aradım 5W-30 YAĞ KULLANABİLİRSİNİZ dedi ısrarla sordugumda o kullanılmış diye bilgi verdi.

Servis pazar kapalı olduğu için bilgi alamadım ama akşam bakım evraklarını buldum.

Shell helix ultra 0W-30 kullanılmış 4.3 lt. 

Tek sorun yağ seviyesi bu kadar düşük çıkması. Herhangi alttan vuruk darbe vs yok

Bakım sonrası 7000 km yol yapılmış.

 
Balıkesir Yağcı yetkili servis 

WV Yol yardım aradım 5W-30 YAĞ KULLANABİLİRSİNİZ dedi ısrarla sordugumda o kullanılmış diye bilgi verdi.

Servis pazar kapalı olduğu için bilgi alamadım ama akşam bakım evraklarını buldum.

Shell helix ultra 0W-30 kullanılmış 4.3 lt. 

Tek sorun yağ seviyesi bu kadar düşük çıkması. Herhangi alttan vuruk darbe vs yok

Bakım sonrası 7000 km yol yapılmış.
Benim dizel olup 5500 km yapmasına rağmen 0.7 litre eksilmişti uyarı yanmadı ama bakım kağıdında görmüştüm olabiliyor yani bazen 

 
Fabrikasyon 1.5 tsi dolum yağ 0w-20 castroldü. 10700de eksiltme yapmıştı. 15bin km bakımda castrol 5w-30 kullanıldı. Yine 10700 km sonra sarı renkli yağ seviyesi kontrol edin uyarısı verdi. 
Bu karşılaştırma ile viskozite farkıyla yağ eksiltme miktarında bi değişiklik olmadığını anlıyorum ben. 

sıfır km araçların yağ eksiltmesi daha beklenen bişey. Motor aksamları ve yağ filtresinde kalan yağ miktarı 1lt ye kadar zaten eksiltme yapabilir. Ama açıkçası ilk bakımdan sonra eksiltme yapmaz bidaha demişleri yine yaptı.

Ayrıca şehir dışı kullanım daha çok eksiltme yapıyor. Şehir için 5000km yaptım hiç eksiltme olmadı. Yazın şehir dışı yine 5-6bin  km yaptım yarım lt’den fazla eksiltti.

 
Benim aracım 2014 1.4 TSI 122 BG 100.000 km sonrası yağ lambası yakmaya başladı. Daha sonra bu konuyu çok araştırdım ve şu yargılara ulaştım.

VW ve diğer firmalar aşırı beslemeli motorlarda sürtünmeyi azaltmak ve görece düşük hacimli motorlardan daha yüksek güç elde etmek için silindir çeperi ile segman dış çapı arasındaki mesafeleri sürtünme daha az olacak gibi ayarlıyorlar. Yani segmanın dış çapını atmosferik motorlara göre biraz daha dar yapıyorlar. Bu sayede her zaman için segman ile silindir arasında sürekli bir yağ filmi olmasını temin edip fiziksel olarak segman ve silindir yüzeyinin biribirine temasını engellemeye çalışıyorlar. İlgili boşluk motor daha sıfırken de olduğu için aslında sıfır km olan araç da yağ eksiltme var. Ancak boşluk görece yaşlı motora göre az olduğu için yanma odasına giden yağ buharı miktarı da daha az. Bu az olan eksiltme genellikle yağ lambasını yakacak kadar olmadığı için çoğu kişi bunu farketmiyor ve lamba da yanmıyor.

Bu strateji motorlar düşük km de iken çok sıkıntı oluşturmasa da ilerleyen süreçte özellikle 100.000 km sonrası silindir cidarı ile segman arasındaki boşluk arttığından buharlaşma ile yanma odasına giren yağ miktarı da artıyor. Araç sahibinin kullanım tarzına bağlı olarak bu yağ eksiltme olayı daha erken km'de de yağ lambası yakmaya sebep olabiliyor.

Yağ neden eksiliyor sorusunun cevabı (eğer yağ kaçağı vb yok ise) aslında çok net, yağın yüksek sıcaklık nedeni ile buharlaşıp, segman ve silindir çeperi arasındaki boşluktan  yanma odasına girmesi ve yanması. Tabi burada kasdedilen yanma hacimsel olrak çok düşük bir yanma. O nedenle motordan beyaz duman çıkışı vs görmüyoruz.

Yağ aslında neden buharlaşıyor dediğimizde ise 2 faktörün önem kazandığını görüyoruz.

Birincisi kullanılan motor yağının ne kadar yüksek sıcaklığa dayanıklı olup olmadığı ve yüksek sıcaklığa dayanım ve sağlıklı yağ filmi oluşturma özelliğini bir bakım aralığında ne kadar uzun süre koruduğu. Örneğin benim son bakımda aracıma koyduğum  5w30 Liqui Moly Longlife III yağın buharlaşma kaybı (evaporation loss) % 9.5 iken, 2020 sonrası üretilen VAG grubu motorlarda (ki daha düşük sürtünme ve daha fazla motor gücü istenen motorlarda) kullanılması önerilen yine 0w30 Liqui Moly Top Tec 4210 yağda bu değer %10.5. Yani ilk çalıştırmada daha düşük sürtünme ve motorun hemen yağlanmasının bedeli diğer taraftan buharlaşma kaybının artması olarak karşımıza çıkıyor.

Bu nedenle uzun dönemde özellikle 0w30 yağ kullanan motorlarda ileri km'lerde yağ eksiltme sorununun 5w30 kullananlardan daha fazla olacağını düşünüyorum. İklim kaynaklı etkilere burda girmedim, soğuk bölgelerde 0w30 olan yağlar biraz daha uygun.

Uzun süre yüksek sıcaklık dayanımına baktığımızda Motul veya Liqui Molly'nin yağlarının shell veya castrol yağlara göre biraz daha dayandığı gibi bir görüş mevcut. Bahsi geçen tüm yağları kullanmadım ama şu an kullandığım Liqui Moly 5w30 Longlife III yağının Castrol Edge Professional LL'dan daha uzun süre yüksek sıcaklığa dayandığını ve dolayısıyla daha az buharlaştığını düşünüyorum.  

İkincisi faktör ise aracın kullanım tarzı. Buharlaşmanın artması için yağın ısınması gerektiğinden yağı ısıtabilecek her etmen buharlaşmanın artmasına sebep verecektir.  Aracın uzun süre yokuş yukarı kullanılması, sürekli dur kalk trafikte ve tam yüklü olarak kullanılması, uzun yolda sürekli yüksek devirde kullanılması, an ivmelenme ve performanslı sürüş modları vb. 

Bu konudaki problemde ise aracın yağının bir miktar eksik konulması, uzun dönem buharlaşma dayanımı daha düşük olan bir yağ kullanılması, aracın yağ sıcaklığının sürekli olarak yüksek olmasını sağlayacak sürüş tarzı vb. etkili olabilir. Bu faktörlerin devrede olup olmadığını değerlendirmek gerekebilir.

 

Geri
Üst Alt