Fren Balatalarınız Ne Kadar Dayanıyor?


thelordof

Katılımcı Üye
 
Katılım
16 Nis 2019
Mesajlar
2,274
Tepkime puanı
904
Konum
Ankara
İsim
Samet
Araç
Tiguan Elegance 1.5TSI evo2
Merhabalar arkadaşlar, özellikle DSG li araç sahiplerinin fren balataları ne kadar dayanıyor?


40bin KM de ön arka balata değiştirenler duyuyorum. Autohold çok kullanılıyorsa o da sebep olduğuna dair söyleyen yetkili servislerde varmış.


Fikirleriniz nedir?

Manuel araçlarda ki gibi 80bin-120bin km arası fren balatası kullanan var mı?
 

Biraz kullanıma göre şekilleniyor gibi.
Tanıdık eş dost araçlarına bindiğimde sürüş tarzlarını gözlemlerim hep.
Çoğu kişi ayağını gazdan çeker çekmez frene güçlü ve vaktinden erken basıyor, aracı kendi halinde yavaşlatmak yerine balata disk sürtünmesi ile yavaşlıyor.
Araya mesafe bırakarak frenleme gerektiren noktaları yada durumları önceden sezmeye çalışarak motor kompresyonuyla yavaşlamak benim biraz alışkanlığımdır.
Çoğu zaman frene basmaya gerek bile kalmıyor bu tarz sürüşe alışınca.
Arkamdakinin dikkati için fren ışıklarımın yanması gerekiyorsa frene çok hafif dokunuyorum ki yavaşladığımı erken farketsin diye.
Sokak arasında dönüş yapacağım yerlerde frene basmam, gazdan ayağımı erken çektiğim için araç zaten yavaşlamış oluyor.
Bunlar elbette trafiğin yoğun olmayan senaryoları için geçerli olabiliyor.

Bunun dışında belli bir yıldan sonra fren balatalarının malzeme yapısındaki değişiklikler de etkisi vardır diye düşünüyorum.

Autoholdla ilişkisi olduğuna çok ihtimal vermiyorum Autoholda disk ve balata sürtünmeye devam etse bile çok kısa bir süre olur bu nispeten çok küçük bir aşınma demek. Işıklarda aracı durdurmaya yada hızı 90 dan 50 ye düşürmeye kıyasla çok çok az bir aşınma olacaktır bence.

Aracın 5 kişi kullanılması veya 1 kişi kullanılması arasında da frenlere daha farklı yükler binecektir. Daha büyük ağırlığın yavaşlatılması nispeten daha fazla aşınma demektir.

Nasıl ki yakıt tüketimini etkileyen çok fazla faktör varsa aynı durum fren balatası için de geçerlidir diyebiliriz. Bu yüzden 90 - 100 bin km kullanılıp hala yarısı duran fren balataları olacağı gibi 30 40 bin km yoğun kullanılmış frenlerin aşınarak biten balatalar da olacaktır.

Elektrikli araçlarda rejeneratif şarjdan dolayı frenlere daha az yük biniyor, belki de 200 bin km leri gören fren balatalarına şahit olabiliriz ilerleyen yıllarda. Tabi ki kullanıcısı freni köklüyerek kullanmıyorsa...

Ekleme: golf 7 min üzerinde gelen ön fren balatalarını 90 bin km de değiştirilmişti, aslında değişime gerek olmadığını balataları elime alınca anladım, daha yarısı duruyordu. Servisin fazla para kazanma hırsıyla tongaya düşürmesi diyelim. Ki önlerde zaten fiş var balata kritik seviyeye düşmeden araca uyarı veriyor. O uyarı sonrası takriben 5-10 bin km dahi kullanılabilirdi.
 
Biraz kullanıma göre şekilleniyor gibi.
Tanıdık eş dost araçlarına bindiğimde sürüş tarzlarını gözlemlerim hep.
Çoğu kişi ayağını gazdan çeker çekmez frene güçlü ve vaktinden erken basıyor, aracı kendi halinde yavaşlatmak yerine balata disk sürtünmesi ile yavaşlıyor.
Araya mesafe bırakarak frenleme gerektiren noktaları yada durumları önceden sezmeye çalışarak motor kompresyonuyla yavaşlamak benim biraz alışkanlığımdır.
Çoğu zaman frene basmaya gerek bile kalmıyor bu tarz sürüşe alışınca.
Arkamdakinin dikkati için fren ışıklarımın yanması gerekiyorsa frene çok hafif dokunuyorum ki yavaşladığımı erken farketsin diye.
Sokak arasında dönüş yapacağım yerlerde frene basmam, gazdan ayağımı erken çektiğim için araç zaten yavaşlamış oluyor.
Bunlar elbette trafiğin yoğun olmayan senaryoları için geçerli olabiliyor.

Bunun dışında belli bir yıldan sonra fren balatalarının malzeme yapısındaki değişiklikler de etkisi vardır diye düşünüyorum.

Autoholdla ilişkisi olduğuna çok ihtimal vermiyorum Autoholda disk ve balata sürtünmeye devam etse bile çok kısa bir süre olur bu nispeten çok küçük bir aşınma demek. Işıklarda aracı durdurmaya yada hızı 90 dan 50 ye düşürmeye kıyasla çok çok az bir aşınma olacaktır bence.

Aracın 5 kişi kullanılması veya 1 kişi kullanılması arasında da frenlere daha farklı yükler binecektir. Daha büyük ağırlığın yavaşlatılması nispeten daha fazla aşınma demektir.

Nasıl ki yakıt tüketimini etkileyen çok fazla faktör varsa aynı durum fren balatası için de geçerlidir diyebiliriz. Bu yüzden 90 - 100 bin km kullanılıp hala yarısı duran fren balataları olacağı gibi 30 40 bin km yoğun kullanılmış frenlerin aşınarak biten balatalar da olacaktır.

Elektrikli araçlarda rejeneratif şarjdan dolayı frenlere daha az yük biniyor, belki de 200 bin km leri gören fren balatalarına şahit olabiliriz ilerleyen yıllarda. Tabi ki kullanıcısı freni köklüyerek kullanmıyorsa...

Ekleme: golf 7 min üzerinde gelen ön fren balatalarını 90 bin km de değiştirilmişti, aslında değişime gerek olmadığını balataları elime alınca anladım, daha yarısı duruyordu. Servisin fazla para kazanma hırsıyla tongaya düşürmesi diyelim. Ki önlerde zaten fiş var balata kritik seviyeye düşmeden araca uyarı veriyor. O uyarı sonrası takriben 5-10 bin km dahi kullanılabilirdi.
Çok teşekkürler.

Bende dediğiniz şekilde kullanırım.

40binde bitenleri görünce ya araç otomatik olduğundan yada kullanım alışkanlıklarından diye düşünüyordum. Demek ki çok fren kullanıyorlar. Yokuş aşağı durumlarında ayağını frenden çekmeyen sürücüler görürüm.
 
Tamamen kullanımla alakalı tabiki takılan balatanin da kalitesiyle ilgili bir durum
 
Çok teşekkürler.

Bende dediğiniz şekilde kullanırım.

40binde bitenleri görünce ya araç otomatik olduğundan yada kullanım alışkanlıklarından diye düşünüyordum. Demek ki çok fren kullanıyorlar. Yokuş aşağı durumlarında ayağını frenden çekmeyen sürücüler görürüm.
Sol ayak frende sağ ayak gazda kullanım yapan insanlar gördüm. Başta inanmadım arkasından giderken anladım. Fren ışıkları yanıyor araç hızlanıyordu. Açıklaması: Kendini tedirgin hissettiği yerlerde ayağı frene koyup öyle sürüyormuş. Bir yandan da gaza basmaya devam 🤭

Astra L de Eko modunda araç kendisini boşa alıyor, rölantide çalışarak salınarak gidiyor. Başta hoşuma gitmişti araç kendisi boşta gidiyor ne güzel diyerek kullanıyordum, sonra mantıklı gelmedi. Hem motoru rölantide tutmak için yakıt harcıyor hem de fren kullanımım daha artmıştı motor kompresyonuyla yavaşlama alışkanlığımı devam ettiremiyordum.
Eko moda almadım bir daha.
Sadece eko modda devreye girmesi de bir yandan güzelmiş, standart ve spor modda böyle birşey yapmıyor.
 
Sol ayak frende sağ ayak gazda kullanım yapan insanlar gördüm. Başta inanmadım arkasından giderken anladım. Fren ışıkları yanıyor araç hızlanıyordu. Açıklaması: Kendini tedirgin hissettiği yerlerde ayağı frene koyup öyle sürüyormuş. Bir yandan da gaza basmaya devam 🤭

Astra L de Eko modunda araç kendisini boşa alıyor, rölantide çalışarak salınarak gidiyor. Başta hoşuma gitmişti araç kendisi boşta gidiyor ne güzel diyerek kullanıyordum, sonra mantıklı gelmedi. Hem motoru rölantide tutmak için yakıt harcıyor hem de fren kullanımım daha artmıştı motor kompresyonuyla yavaşlama alışkanlığımı devam ettiremiyordum.
Eko moda almadım bir daha.
Sadece eko modda devreye girmesi de bir yandan güzelmiş, standart ve spor modda böyle birşey yapmıyor.
Her tip insan var demek ki.

Eco modda gazdan çekince anlık tüketim 0 dan farklı mıydı?
 
Her tip insan var demek ki.

Eco modda gazdan çekince anlık tüketim 0 dan farklı mıydı?
Dikkat etmedim bir ara deneyeyim.

Motor devri 700 800 civarında çalıştığı için yakıt harcar diye varsaymıştım.
Bir nevi e-tsi taklidi sistem olmuş ama sistemde 48v hibrit akü olmayınca motoru komple durdurma kısmını yapmamışlar tabi. Fren direksiyon ve diğer bir sürü şeyi normal akü beslemezdi elbette
 
Dikkat etmedim bir ara deneyeyim.

Motor devri 700 800 civarında çalıştığı için yakıt harcar diye varsaymıştım.
Bir nevi e-tsi taklidi sistem olmuş ama sistemde 48v hibrit akü olmayınca motoru komple durdurma kısmını yapmamışlar tabi. Fren direksiyon ve diğer bir sürü şeyi normal akü beslemezdi elbette
VW grubunda yelken modunda yakıt tüketmiyor diye biliyorum.
 
Biraz kullanıma göre şekilleniyor gibi.
Tanıdık eş dost araçlarına bindiğimde sürüş tarzlarını gözlemlerim hep.
Çoğu kişi ayağını gazdan çeker çekmez frene güçlü ve vaktinden erken basıyor, aracı kendi halinde yavaşlatmak yerine balata disk sürtünmesi ile yavaşlıyor.
Araya mesafe bırakarak frenleme gerektiren noktaları yada durumları önceden sezmeye çalışarak motor kompresyonuyla yavaşlamak benim biraz alışkanlığımdır.
Çoğu zaman frene basmaya gerek bile kalmıyor bu tarz sürüşe alışınca.
Arkamdakinin dikkati için fren ışıklarımın yanması gerekiyorsa frene çok hafif dokunuyorum ki yavaşladığımı erken farketsin diye.
Sokak arasında dönüş yapacağım yerlerde frene basmam, gazdan ayağımı erken çektiğim için araç zaten yavaşlamış oluyor.
Bunlar elbette trafiğin yoğun olmayan senaryoları için geçerli olabiliyor.

Bunun dışında belli bir yıldan sonra fren balatalarının malzeme yapısındaki değişiklikler de etkisi vardır diye düşünüyorum.

Autoholdla ilişkisi olduğuna çok ihtimal vermiyorum Autoholda disk ve balata sürtünmeye devam etse bile çok kısa bir süre olur bu nispeten çok küçük bir aşınma demek. Işıklarda aracı durdurmaya yada hızı 90 dan 50 ye düşürmeye kıyasla çok çok az bir aşınma olacaktır bence.

Aracın 5 kişi kullanılması veya 1 kişi kullanılması arasında da frenlere daha farklı yükler binecektir. Daha büyük ağırlığın yavaşlatılması nispeten daha fazla aşınma demektir.

Nasıl ki yakıt tüketimini etkileyen çok fazla faktör varsa aynı durum fren balatası için de geçerlidir diyebiliriz. Bu yüzden 90 - 100 bin km kullanılıp hala yarısı duran fren balataları olacağı gibi 30 40 bin km yoğun kullanılmış frenlerin aşınarak biten balatalar da olacaktır.

Elektrikli araçlarda rejeneratif şarjdan dolayı frenlere daha az yük biniyor, belki de 200 bin km leri gören fren balatalarına şahit olabiliriz ilerleyen yıllarda. Tabi ki kullanıcısı freni köklüyerek kullanmıyorsa...

Ekleme: golf 7 min üzerinde gelen ön fren balatalarını 90 bin km de değiştirilmişti, aslında değişime gerek olmadığını balataları elime alınca anladım, daha yarısı duruyordu. Servisin fazla para kazanma hırsıyla tongaya düşürmesi diyelim. Ki önlerde zaten fiş var balata kritik seviyeye düşmeden araca uyarı veriyor. O uyarı sonrası takriben 5-10 bin km dahi kullanılabilirdi.
Aynısını yapıyorum. Ancak sizin araç 2.0 TDI olduğu için kompresyon ile daha hızlı duruyor. Bizim araçlar 1.5 olunca kompresöre binmiyor fazla. Yavaşlaması ani olmuyor. İlla fren istiyor sokak aralarında falan.

O öngörülü sürüş her anlamda çok mantıklı iş. Işık kırmızı yandığını gördüğüm an çekerim gazdan hatta erken bile yavaşlıyorum bildiğim ışıklarda. Amaç durmamak. Durmazsan kalkmazsın. Kalkmazsın yakıt minimum olur. Erken fren konusuna bu yüzden katılmıyorum. Sizin demek istediğinizi anladım, direk düpedüz düşünmeden frene basanları kastediyorsunuz ama bı de böyle düşünün :)

Elektrikli araçlarda da dediğiniz gibi. Direk tek pedal kullanımı diye tabir bile var. Rejenerasyon maksimum seviyeye alıp fren kullanmıyorlar. Çok iyi sistem. Bizde de benzini geri kazanım olsa keşke :D
 
Aynısını yapıyorum. Ancak sizin araç 2.0 TDI olduğu için kompresyon ile daha hızlı duruyor. Bizim araçlar 1.5 olunca kompresöre binmiyor fazla. Yavaşlaması ani olmuyor. İlla fren istiyor sokak aralarında falan.

O öngörülü sürüş her anlamda çok mantıklı iş. Işık kırmızı yandığını gördüğüm an çekerim gazdan hatta erken bile yavaşlıyorum bildiğim ışıklarda. Amaç durmamak. Durmazsan kalkmazsın. Kalkmazsın yakıt minimum olur. Erken fren konusuna bu yüzden katılmıyorum. Sizin demek istediğinizi anladım, direk düpedüz düşünmeden frene basanları kastediyorsunuz ama bı de böyle düşünün :)

Elektrikli araçlarda da dediğiniz gibi. Direk tek pedal kullanımı diye tabir bile var. Rejenerasyon maksimum seviyeye alıp fren kullanmıyorlar. Çok iyi sistem. Bizde de benzini geri kazanım olsa keşke :D
Başka hocamla karıştırdınız 😀
2.0 tdi hayatta alamam ben mtv sinden dolayı 😁
 
Eyvah @DifferenceCan hocamla karıştırmışim isme bakmadım. Pp den aklım oraya gitti nedense😓😓
Hiç önemli değil, tahmin ettim 😀

Konu ile ilgili yapay zekaya sorunca şunları verdi.

Fren Balatası Aşınmasını Etkileyen Faktörler Raporu

Fren balataları, aracın güvenliği açısından kritik bir öneme sahiptir. Zamanla aşınmaları doğaldır; ancak bu aşınma süresi pek çok faktöre bağlı olarak değişkenlik gösterir. Aşağıda, fren balatası ömrünü etkileyen başlıca faktörler detaylı olarak açıklanmıştır.


---

1. Sürücü Davranışları

a. Sürüş Tarzı

Agresif sürüş (ani hızlanma ve ani frenleme) fren balatalarının daha hızlı aşınmasına neden olur.

Yumuşak sürüş tarzı, fren sisteminin daha az zorlanmasını sağlar ve balataların ömrünü uzatır.


b. Freni Sürekli Kullanma

Özellikle yokuş aşağı inişlerde freni sürekli basılı tutmak, balataların çok ısınmasına ve hızla aşınmasına neden olur.

Motor freni kullanımı bu tür aşınmaları azaltabilir.


c. Frenlere Gerek Olmadan Sık Basmak

Gereksiz veya refleks halinde yapılan frenlemeler (örneğin trafik içinde mesafeyi iyi ayarlamadan) balataların daha çabuk tükenmesine neden olur.



---

2. Yol ve Çevre Şartları

a. Yol Yapısı

Dağlık ve engebeli yollar, sürekli fren kullanımı gerektirdiğinden balatalar üzerinde ciddi yük oluşturur.

Düz otoyol sürüşleri ise daha az fren kullanımı gerektirir.


b. Zemin Durumu

Kaygan (ıslak, buzlu, çamurlu) zeminler frenleme mesafesini artırır, bu da sürücünün daha uzun süre fren yapmasına sebep olur.

Bozuk asfalt veya taşlı yollar, titreşimle fren sisteminde ek yük yaratabilir.


c. İklim Koşulları

Sıcak hava, fren sistemini daha çabuk ısıtarak balataların yumuşamasına ve aşınmasına neden olabilir.

Soğuk hava, fren sisteminin yeterince ısınmaması nedeniyle daha az etkin çalışmasına ve daha sık frenlemeye yol açabilir.



---

3. Araç ve Teknik Faktörler

a. Araç Yükü

Aracın taşıdığı yük arttıkça, fren sistemine düşen yük de artar.

Ağır yük, daha fazla frenleme gücü ve süresi gerektirir; bu da aşınmayı hızlandırır.


b. Araç Tipi ve Ağırlığı

SUV, minibüs veya ticari araçlar, daha büyük ve ağır oldukları için genellikle daha fazla fren balatası aşınmasına neden olur.

Kompakt binek araçlar, daha az fren gücü gerektirir.


c. Fren Sistemi Kalitesi

Balata ve disk kalitesi, aşınma hızını doğrudan etkiler.

Orijinal parça kullanımı ömrü artırırken, kalitesiz veya uyumsuz parçalar erken aşınmaya neden olabilir.


d. Fren Sistemi Tasarımı

Disk frenler, genellikle tambur frenlere göre daha çabuk aşınır ama daha iyi performans sunar.

Elektrikli fren destek sistemleri (ABS, EBD vb.), fren gücünü optimize ederek aşınmayı azaltabilir.



---

4. Trafik Koşulları

a. Şehir İçi vs. Uzun Yol

Şehir içi sürüş, sık dur-kalk sebebiyle balataları çok daha hızlı yıpratır.

Uzun yol (otoban) sürüşleri, daha az fren kullanımı nedeniyle balata ömrünü uzatır.


b. Trafik Yoğunluğu

Yoğun trafikte sürekli fren kullanmak gerekir. Bu, balataların ısıya maruz kalma süresini ve sürtünme sıklığını artırır.



---

5. Sürüş Sıklığı ve Araç Kullanım Alışkanlıkları

a. Kısa Mesafe – Sık Sürüş

Sürekli kısa mesafelerde kullanılan araçlarda balatalar çok ısınmadan sık kullanıldığı için daha hızlı aşınabilir.


b. Uzun Süre Park Etme

Uzun süre kullanılmayan araçlarda balatalarda paslanma veya yüzey bozulması görülebilir. Bu da daha fazla aşınma yaratır.



---

6. Diğer Etkenler

a. Balata-Toz ve Kir Etkisi

Toz, çamur, fren tozu ve diğer dış etkenler, balata ve disk arasında sürtünmeyi artırarak aşınmaya katkıda bulunur.


b. Araç Bakım Sıklığı

Düzenli bakım yapılmayan araçlarda fren sistemi parçaları birbirine uyumsuz çalışabilir, bu da aşınmayı hızlandırır.


c. Sürüş Destek Sistemleri

Adaptif hız sabitleyici, otomatik acil frenleme sistemleri gibi teknolojiler de fren kullanımı şekillerini etkileyerek balata ömrünü değiştirebilir.



---

Sonuç ve Öneriler

Fren balatalarının ömrü sabit bir kilometreyle sınırlı değildir. Kullanıcı alışkanlıkları ve çevresel faktörlere bağlı olarak 20.000 km’de de değiştirilmeleri gerekebilir, 70.000 km’yi de geçebilirler. Uzun ömürlü ve güvenli fren kullanımı için:

Agresif sürüşten kaçının.

Araç bakımını aksatmayın.

Kaliteli yedek parça tercih edin.

Yük taşırken fren sistemine daha dikkat edin.

Gereksiz frenlemelerden kaçınarak motor frenini kullanmaya özen gösterin.



---
 

Golf 7 1.4Tsi dsg 2016 model ilk sahibiyim.aracım, 55.000 km de fren balataları değişmedi, 2023 bakımında 42.000 km deyken yetkili servis danışmanı 4000-5000 km sonra biter demişti.
 

Geri
Üst