Eksiltme olayını şundan söyledim ; genleşme kabının (arka-alt tarafında) motora gidiş hattı bulunur., değişim esnasında motor --> soğutma suyunu sürekli olarak devirdaim ettiği için genleşme kabının (min. çizgisinin) daha da altına inerseniz sistem hava yapar onun için söylemiştim., ve sistemin hava yapması TDI motorlarda TSI motora göre daha sıkıntılı bir durumdur.
Antifriz bidonunun üzerinde yazan tarihlerin üretim tarihi mi yoksa son kullanım tarihi mi..? kontrol etmenizi öneririm.,
-bazı üreticiler üretim tarihini yazar., arka etikette de bilgilendirme olarak 3 yıl ömrü gibi bir ifade yazar.,
-bazı üreticiler ise direkt olarak --> son kullanım tarihini yazar.,
Bunu öğrenmenin yolu bidonun arkasında yazan küçük yazıları okumanız lazım., mutlaka bidonun bir yerinde yazar.,
Sıcak iklimde yaşamanızdan dolayı 6 lt. antifriz kullanmanızı anlıyorum fakat gözden kaçırdığınız bir nokta var., kullandığınız antifriz (hazır karışım) yani sıvıyı üreten firma tarafından daha önceden (sulandırılmış bir antifriz) olduğu için bu sıvıyı --> bir de siz sulandırdığınız için yaklaşık 2 litre civarı sulandırmış oluyorsunuz.,
1.6 TDI motor soğutma sistemi kapasitesi: 8 Litre
Şuan sistemde 6 litre hazır karışım (daha önceden sulandırılmış) antifriz
+2 litre saf su bulunuyor.,
Burdan yola çıkarsak ;
Yaklaşık 2 litre civarı sulandırmak ne anlama gelir..?
Motul G13 AutoCool
-37°C
-37°C demek antifriz üreticisi bu sıvıyı (%50 antifriz / %50 saf su) olacak şekilde şişelemiş anlamına gelir.
Antifriz üreticisinin zaten sulandırılmış olarak şişelediği bu sıvıyı., bir de siz ekstra dan --> %25 oranında sulandırmış oluyorsunuz..!!
Aracın kullanım klavuzunda araç üreticisi açıkça şunu özellikle belirtirmektedir; sıcak iklimlerde dahi antifriz oranının en az %40 olması gerektiğini.,
paslanma/korozyon korumasının zayıflamaması için sistemdeki antifriz oranın %40 'ın altında olmaması gerektiğini ifade eder,
İdeal karışım oranı her zaman (%50-%50) şeklindedir., (%50-%50) oranında karışım -36-37°C dereceyi ifade eder., bu sebebten antifriz üreten firmalar (hazır karışım) olarak ürettiği ürünlerin şişesine bu sıcaklık derecesini yazar.,
Sonuç olarak; yaptığımız bu değişim neticesinde aracınızın soğutma sisteminde (%25 antifriz / %75 saf su) oranında bir karışım yapmış oldunuz
bu zaten başlı başına sıvının (ani renk değişimi) için yeterli bir sebebtir.
Ayrıca kullanım klavuzunda şunu da yazar; çok soğuk iklim koşullarında donmaya karşı koruma sağlamak adına antifriz oranı artırılabilir, ancak çok soğuk iklim koşullarında dahi antifriz oranı %60 seviyesini aşmamalıdır.!
Saf suyun gerçekten saf su olduğunu anlamak için görerek veya koklayarak neredeyse imkansız olduğu için., içilmesi de oldukça tehlikeli olduğu için genellike bunu anlamak için TDS metre kullanılır., ancak aldığınız saf suyun gerçekte ne kadar saf su olduğunu bilemesekte ben su da bir dala-vere olacağına pek ihtimal vermiyorum.,
Diğer olasılıklar;
-genleşme kabının kirli mi değil mi.? veya ne kadar kirli olduğunu bilmiyoruz., genleşme kabında tortulaşma var mı bilmiyoruz.
-şayet bunların hiç biri değil ise malesef en kötü senaryo ilk başta da belirttiğim gibi; motorun soğutma sisteminde bir yerlerde iyi gitmeyen birşeyler var demektir. motorda, radyatörde veya başka bir yerlerde paslanma başlangıcı vs. oluşmuş olabilir.,
Yazının bundan sonrası tüm araç sahiplerini ilgilendirmektedir;
***Önemli Not; genleşme kabınızın üzerinde (mit silikat) ibaresi varsa., kabın içi (tertemiz de olsa) yenisi ile değiştirmenizi öneririm.,
Sebebi --> G13 antifriz sıvılarının içinde hali hazırda zaten silikat (sıvı halde) bulunur., ancak G13 antifrizin içindeki silikat (soğutma sıvısının sürekli ısınma-soğuma kaynaklı) zamanla özelliğini yitirir., bu sebebten mit silikat yazılı genleşme kablarının içinde bir silikat poşeti bulunur., bildiğimiz "demlik çay poşetleri" gibi düşünün., bu sebebten genleşme kabının içine takviye amaçlı silikat torbası konulmuştur.,
Ancak bu silikat poşeti zamanla yıpranarak patlıyor veya deliniyor., ve poşetin içindeki silikat maddesi (kristalize yapıda) olduğu için silikat kristalleri ---> aracın motoru her devirdaim yaptığında 100 'lerce silikat kristali motorun soğutma sistemine ve radyatöre kadar ulaşarak buraları tıkıyor.!!
Bunun neticesinde motorun komple sökülmesi ve radyatör değişimi, soğutma sistemi hortumları, devirdaim pompası, yardımcı sirkülasyon motorları, termostat vs.. bu parçaların tamamının değişmesi gerekir.!
Hatta ilerki safhalarda silikat kristalleri yüzünden tıkanan soğutma sistemi ve radyatör yüzünden motor hararet yapıyor, kullanıcı farkına varamaz ise motor su kaynatıyor veya conta yakıyor., böyle bir senaryoda müdahele etmekte dakikalar bile önemli olduğu için yüksek maliyetli motor hasarına yol açması ile sonuçlanıyor.,
VW tarafından (mit silikat) ibaresi olan 2 tip genleşme kabı üretilmiş., bunlardan bir tanesinde silikat poşeti sökülebilir versiyon., diğeri sökülemez şekilde tasarlanmış.,
Sökülemez olan da zatenökülemiyor ssökmek için elektrikli testere lazım., diğerinde yani sökülebilir olanında biraz zor da olsa --> tornavida, karga burun anahtar ve el yardımıyla zor da olsa yerinden çıkartılabiliyor ancak çok kolay bir şekilde yerinden çıkmadığı için eğer sökerken poşet patlarsa geçmiş olsun., başınıza iş alırsınız serviste genleşme kabının yenisi zaten 350-400 tl.
VW bu sorundan dolayı yeni üretilen genleşme kaplarında artık (silikat poşeti) koymuyor.
yeni tip genleşme kabı parça kodu:
5Q0 121 407M
Bu (mit silikat) genleşme kabları yüzünden yurt dışında yüzlerce mağdur olan kullanıcı var.