Aerodinamik ve Golf Mk7


silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,332
İsim
Murat İNCİ
Aerodinamik ve Golf Mk7;

Karşılıklı iki şeritte ilerlerken karşıdan gelen araçlar, ancak özellikle otobüs ve kamyonlar  yanımızdan geçerken neden sarsılırız?

Lisede en sevmediğim derslerden birini hatırlattı bana ve dahası herkese de hatırlatmak zorundayım; eğer yanıt vermek istiyorsam.

Fizikte akışkanlar dinamiğinin konusunu oluşturur

Bahsini ettiğiniz sarsıntı özellikle büyük araçların arkasındayken ya da büyük araçlar yanımızdan geçtiğinde daha kuvvetle hissedilen durumlardır.

Bir hava, deniz  ya da kara aracı ilerlerken önündeki havayı yararak ilerler ve bir kısmını da iter...

Basini ettiğiniz durum fizikte vortex ya da türbülans adı verilen durumun bir sonucudur. Aşağıdaki fotoğraftakine benzer bir görüntüsü var.

Wn7PrP.gif


Ağır yük araçlar genellikle büyük kütleli araçlardır ve bunun anlamı daha fazla sürtünmeye maruz kalırlar ve daha büyük miktarda havayı iterler.

Bu tip araçlar aslen hız ya da yüksek hızda kullanmak amaçlı üretilmediklerini, önceliklerinin yük ve yolcu taşıma kapasitesi ile yakıt verimliliği olduğundan (mutlaka önemli olmakla birlikte) aerodinamiğin öncelik sıralamasında daha sonraki sıralarda yer aldığını unutmamalıdır.

Araç ilerlerken arkasında tünel etkisi denilen ve aracın hızına ve boyutlarına bağlı olarak boyutlarıyla doğru orantılı olarak etkisi büyür veya küçülür.

Aslen yüksek hızlara çıkmak ve bu hızlarda seyretmek için tasarlanmış ve imal edilmiş Formula 1 araçları dahi bu fizik kurallarına tabidir...

Hatta ne kadar hızlıysanız o kadar şiddetli olarak bu etkileri hissedeceksiniz demektir.

Bu etkiyi gözle görmek imkansızdır ama eğer motorsporlarına meraklıysanız yağışlı bir havada ya da ıslak bir pistte lastiklerin ve gövdenin havalandırdığı su damlacıkları yüksek hızda daha küçük partiküllere ayrılır sprey denilen aracın arkasında bir kuyruğa benzer bir su damlacıklarından oluşan bir kuyruk rüzgarı üretir. Bu aslında yağmurlu havaya özgü olmayan normal koşullarda havanın bulunduğu tüm ortamlarda geçekleşen ancak bu gibi koşullarda görünür olan bir durumdur.

Bir başka deyişle her araç arkasında sürtünmenin daha az olduğu bir düşük sürtünmeli hava koridoru oluşturur buna tünel etkisi de denilir.

3DEVR5.png


Bu durumu güvenlik gerekçesiyle önermediğim  fakat pratik olarak şöyle deneyimlenebilir. Tercihen otoyolda eğer bir otobüs ya da kamyona  yavaş yavaş yaklaşırsanız hızınız çok yavaş bir şekilde artmaya başlar. Ama  mesafenizi ayarladığınızda, eğer yeterince yakına gelir ve türbülansın içerisine girdiğimizde aracın aynı şiddette gaza basıyor ve yavaş yavaş yaklaşıyorken  birden aracın hızlandığını göreceksiniz. Burada daha az gaza basarak daha yüksek hızda seyretmek imkanı olduğu görülecektir. (ACC'niz varsa çook daha kolay ve daha güvenli  bir şekilde bu uygulanabilir.) Benzer durumu uzun tünellere girdiğinizde de deneyimleyebilirsiniz herhangi bir tehlikeye atılmadan.

İşte mesele siz bu tünelin dışına çıktığınızda yaşanır. Ansızın yüksek hava direncine sollamak için manevra yaptığından ağırlık dengesinin değişmesine eklenince birbirlerinin etkilerini katlayarak sizin sallantı dediğiniz durumu oluşturur. Çünkü birden tünel etkisinden çıkıldığında Formula 1 araçlarının dahi pek çoğunun kaza yaptıkları videolardan  görülebilir. Değil ki Broadway ya da MK7 sarsılmasın... Ancak bütün mesele bu esnada aracın direksiyonunun hafiflediği hissini yaratan oversteer, understeer ya da spin yaşanmasın...

Sonuç:

Hava hayattır..

Ancak aynı hava sizi canınızdan edebilir.

bu paradoksu çözecek hangi aracın içinde ve hangi hızda ilerlediğinizdir.

İşte bu bahsini ettiğim hız sınırlamalarına uyduğunuz ve içerisinde olduğunuz araç  MK 7  olduğu sürece bir sorun yaşayabileceğinize inanmıyorum. Ayrıca ne üretildiğinde ne de üretildikten 15 yıl sonra rüzgar tüneli, aerodinamik, yan rüzgar vb testleriyle karşılaşmamış tolan Broadway örneğinin tersine MK7'ler çok daha katı standart ya da testlere tabiler yanal rüzgarlara ve karşıdan esen rüzgarlara karşı son derece stabiller....

Unutmadan söylemeliyim rüzgar sürtünme katsayısı birimi cw cinsinden MK7 nin 0.27'dir. (Teknoloji harikası BMW i8'inkinin 0.26 olduğunu söylersem ne kadar başarılı olduğunu anlatmış olurum..)

 
hocam golf'e boşuna efsane dememişler.

her bir aşamasında yıllarca elde edilen mühendislik tecrübelerinin harmanlandığını anlıyoruz.

 
Konuyu hortlatalım midline plus ve R modellerde bagaj camı yan flaplar var highline larda comfortline larda yok bunların faydası ne ölçüdedir
 
Son düzenleme:
@Yucelbro bu resmini attığınız parçalar midline plus paketlerde mevcut değil. R modellerine ait çıtalardır. Aero dinamik için takılan parçalardır.
 
Son düzenleme:
Merhaba;

Golf 7 midline plus ta belirli yıllarda standarttı bu parçalar.Arkadasim 2014 te sifir km 1.6 tdi midline plus almisti onda da vardi. 7.5 midline plusta standart olmadi.

Biraz sari sitede gezindim.1.2 tsi midline plus larda hic yokken, 1.6 tdi midline pluslarda bazi donemlerde var. Bazilarinda yok. Referans aldigim araclar oynanmamis ilk sahibinden ve nispeten orjinal gorunen araclar.
 
Son düzenleme:
Evet hocam aero dinamik parça ve beygir gücü düşük midline pluslar ile yüksek gücteki R modellerde oluşu yüksek güçteki R modeli daha da rüzgara karşı arka türbülansı artırıp hızlandırmak düşük güçteki midline plus ta ise biraz olsun rüzgar etkenini kırmak mı amaçlanmış ? Merak ettiğim katkısı ne ölçüdedir
 

Geri
Üst Alt