Park ederken şanzumana yük binmesi


rower

Üye
Katılım
29 Eki 2022
Mesajlar
120
Tepkime puanı
53
Konum
ankara
Merhaba, benzer konular açılmış fakat ilginç olduğunu düşündüğüm bir durum var. Golf 8 manual aracımı park ederken şu sırayı izliyorum;

Durduktan sonra aracı boşa atıp ayağımı debriyajdan çekiyorum.
Frene tamamen basıp, elektronik park frenini çekiyorum.
Ayaklarımı tüm pedallardan çekiyorum.
Arabayı stop ediyorum.
Debriyaja basıp 1 e takıyorum.

Şanzumana yük binmemesi için doğru sıranın bu olduğunu biliyorum fakat bazen bu sırayı yapsam dahi şanzumana yük biniyor.
Normalde yük binmediğinde, bu işlemleri yaptığımızda debriyaja basmadan kolayca vites değiştirilebilir halde olması lazım fakat bazen kolayca değişmiyor, hatta bu durumlarda debriyaja bastığımda arabada yük boşalır gibi ufak bir hareket oluyor ileri geri. Kısacası şanzumana yük biniyor bazen.

Sizce bu normal bir durum mudur?
 

aracın manuel zaten yük binmemesi için yaptığın şeyler dsg için dikkat edilmesi gereken şeyler. Mümkün olduğunca yokuşa park etme yeter hem araç zorlanır kalkışta manevrada hemde tüm sıvılar bir yere toplanır ilk marşta yağlama vs. zor olabilir. Bu kadar pimpiriklenecek bir durum yok.
 
Upvote 0

araç manual de olsa dişlilere ve şanzımana aracın tüm yükünün binmemesi lazım. Şanzımana yük binmesi için tasarlanmış gibi bir durum söz konusu değil. Özellikle yokuşlarda aracın neredeyse tüm yükünün şanzımana binmesi oldukça tehlikeli.
Şanzımana neden yük binmesin ? Şanzıman zaten yük binsin diye yapılmış. Amaç o yük altında çalışmak. O zaman arabayı da kullanmayın. Aman şanzımana yük biner.
Lakayt yorumunuza rağmen size tavsiyem el frenini amacına uygun kullanın.
Bknz:
 
Upvote 0
araç manual de olsa dişlilere ve şanzımana aracın tüm yükünün binmemesi lazım. Şanzımana yük binmesi için tasarlanmış gibi bir durum söz konusu değil. Özellikle yokuşlarda aracın neredeyse tüm yükünün şanzımana binmesi oldukça tehlikeli.

Lakayt yorumunuza rağmen size tavsiyem el frenini amacına uygun kullanın.
Bknz:
Araç seyir halindeyken tekerlerden şanzımana iletilen yük ile dişliler döner. Araç motoru kapalı ve tekerler sabitken (park halindeyken). Aracın yükü dişlilere bindiğinde dişliler hareket etmediği için oldukça risklidir :)
 
Upvote 0
araç manual de olsa dişlilere ve şanzımana aracın tüm yükünün binmemesi lazım. Şanzımana yük binmesi için tasarlanmış gibi bir durum söz konusu değil. Özellikle yokuşlarda aracın neredeyse tüm yükünün şanzımana binmesi oldukça tehlikeli.

Lakayt yorumunuza rağmen size tavsiyem el frenini amacına uygun kullanın.
Bknz:
hocam yeni yeni icatlar çıkartıyorsunuz. hangi kitapta yazıyor? hadi bir örnek verin. kulakdan dolma orada burada konuşulmuş değil. bende o zaman lakayt yorumum için özür dilerim.
 
Upvote 0
hocam yeni yeni icatlar çıkartıyorsunuz. hangi kitapta yazıyor? hadi bir örnek verin. kulakdan dolma orada burada konuşulmuş değil. bende o zaman lakayt yorumum için özür dilerim.
videosunu attığım arkadaşlar odtü makina mezunu yıllardır sektörde çalışan kişiler. Bir üst entryde bahsettiğim üzere dişlilerin hareketi kısıtlı durumdayken üzerine yük bindirmenin tehlikeli olacağını anlamak için lise fizik bilgisi yeterli olsa da, isterseniz piyasadaki dinamik kitaplarını inceleyebilirsiniz. Örnek olarak F.P Beer’in dinamik kitabını inceleyebilirsiniz.
 
Upvote 0
Araç seyir halindeyken tekerlerden şanzımana iletilen yük ile dişliler döner. Araç motoru kapalı ve tekerler sabitken (park halindeyken). Aracın yükü dişlilere bindiğinde dişliler hareket etmediği için oldukça risklidir :)
soyle aciklayayim (manuel icin): durdunuz ve tekrar kalkacaksiniz diyelim, yani arac ve disliler duruyorken bu dislilere yuk bindirerek araci ve dislileri harekete geciriyorsunuz. bu esnada park halindekinden cok daha fazla yuk biner sanzimana. yani o statik surtunmeyi her kalkis yaptiginizda karsiliyor sanziman.
zaten park halinde araci viteste birakip el frenini cekmezseniz aracin yukunu tasiyan sanziman degil motor olur, yani araci sanziman degil motorun kompresyonu tutar.
 
Upvote 0
soyle aciklayayim (manuel icin): durdunuz ve tekrar kalkacaksiniz diyelim, yani arac ve disliler duruyorken bu dislilere yuk bindirerek araci ve dislileri harekete geciriyorsunuz. bu esnada park halindekinden cok daha fazla yuk biner sanzimana. yani o statik surtunmeyi her kalkis yaptiginizda karsiliyor sanziman.
zaten park halinde araci viteste birakip el frenini cekmezseniz aracin yukunu tasiyan sanziman degil motor olur, yani araci sanziman degil motorun kompresyonu tutar.
Aracınız ileri yöne doğru hareket ederken, tam durmadan geri vitese taktığınızda caaart diye bir ses gelir ya, bunun sebebi geri vitese taktığınızda şanzımandaki hareket, tekerleklerin ileri doğru döneceği yönde iken, tam tersi yönde dönmesi gereken geri vites dişlilerinin zorlanmasından kaynaklıdır.

Aracı yokuş aşağı yönlü parkederken geri vitese, yokuş yukarı parkederken de ileri viteslerden birine takmamızdaki sebep de tekerleğin dönüş yönünün tersine şanzımanı kitleyelim ki araç yerinden ayrılmasın.

Aracınızı yokuş aşağı yönlüyken 1. vitese takarsanız ve el freniniz tutmazsa, araç aşağıya doğru devam eder çünkü tekerleklerin dönüş yönü ile şanzımanın dişlisinin yönü aynı yöndedir.

Park halinde aracın tekerlek dönüş yönünün tersine şanzımanı kitlediğiniz durumda, bahsi geçen 'şanzımana yük binmesi' durumu sadece şanzımanın dişlisinin tekerleklerin dönüş yönünün tersine olmasından kaynaklıdır. Kısacası, 'aracı şanzıman değil, motor kompresyonu tutar' diye bir durum söz konusu değil. Tüm yük şanzımana biner.

"bu esnada park halindekinden çok daha fazla yük biner şanzımana" cümleniz de yanlış olmasa da zaten bu yükün şanzıman dişlilerine sıkıntı yaratmasındaki önemli nokta, park halinde şanzımana binen yükün tekerlerin dönüş yönünün tersine olduğundan ötürü.

Olabildiğince açık anlatmaya çalıştım. Görsel olarak gözünüzde canlanması için de aşağıya bir video ekliyorum.
Bknz:

Farklı düşünceye açık bir durum söz konusu değil, şanzıman ve vites kutusunun işleyişindeki temel prensip bu şekilde.
 
Upvote 0
Aracı yokuş aşağı yönlü parkederken geri vitese, yokuş yukarı parkederken de ileri viteslerden birine takmamızdaki sebep de tekerleğin dönüş yönünün tersine şanzımanı kitleyelim ki araç yerinden ayrılmasın.

Aracınızı yokuş aşağı yönlüyken 1. vitese takarsanız ve el freniniz tutmazsa, araç aşağıya doğru devam eder çünkü tekerleklerin dönüş yönü ile şanzımanın dişlisinin yönü aynı yöndedir.
1. Viteste bırakılan el freni çekilmemiş bir aracı arkasından araçla iterek vitesten çıkardığını söylemişti bir arkadaşım. Sizin dediklerinize benzer bir açıklama yapmıştı.
 
Son düzenleme:
Upvote 0
Aracı boşta bırakmamak şart, olası bir el freni arızasında zemindeki en ufak eğim aracın kayması için yeterli. Özellikle dik yokuşlarda direksyon da kaldırıma yönelecek şekilde kırılmalı ki en kötü senaryoda kaldırım kaymayı engellesin.
Bu arada el freni konusunda içiniz rahat olsun, yokuş yukarı park halindeki aracımın aküsünü sökmüştüm (mk7), el freni bırakma sorunu olmadı.
 
Upvote 0
Merhaba, benzer konular açılmış fakat ilginç olduğunu düşündüğüm bir durum var. Golf 8 manual aracımı park ederken şu sırayı izliyorum;

Durduktan sonra aracı boşa atıp ayağımı debriyajdan çekiyorum.
Frene tamamen basıp, elektronik park frenini çekiyorum.
Ayaklarımı tüm pedallardan çekiyorum.
Arabayı stop ediyorum.
Debriyaja basıp 1 e takıyorum.

Şanzumana yük binmemesi için doğru sıranın bu olduğunu biliyorum fakat bazen bu sırayı yapsam dahi şanzumana yük biniyor.
Normalde yük binmediğinde, bu işlemleri yaptığımızda debriyaja basmadan kolayca vites değiştirilebilir halde olması lazım fakat bazen kolayca değişmiyor, hatta bu durumlarda debriyaja bastığımda arabada yük boşalır gibi ufak bir hareket oluyor ileri geri. Kısacası şanzumana yük biniyor bazen.

Sizce bu normal bir durum mudur?
Merhaba Rower

Frenlerimiz ısınınca genleşir yani daha geniş hacim sahibi olurlar. Frenler sıcak iken elektrikli el freni çekilince bir kaç dakika sonra elektronik el frenin biraz daha sıkıyor. Çünkü fren diskin soğuyup küçülüyor. Bunu kapılarını kilitledikten sonra arka tekerin yanına geçip beklersen duyabilirsin. Çok kısa bir sıkma işlemi daha yapıyor frenlerin. Şayet yokuştaysan ve araban vitesteyse, frenlerin soğurken aracın kayıyor ve bir nebze vitese dayanıyor.

@İlker34 abinin dediğine sonuna kadar katılıyorum. Şimdiye kadar bir tane DSG P dişlisinin kırıldığını duymadım. Birisinin birinci vitesinin yokuşta kırıldığını duymadım. Okuduğunuz lise kitabının ötesine geçip biraz da arabayı üreten fabrikanın düşüncelerine önem verebilirsiniz. Neyse ben şahsen varıyorum P ye alıp arabamı istop ediyorum. Kendisi çekiyor el frenini Ohhhh mis. :)
 
Upvote 0
Park halinde aracın tekerlek dönüş yönünün tersine şanzımanı kitlediğiniz durumda, bahsi geçen 'şanzımana yük binmesi' durumu sadece şanzımanın dişlisinin tekerleklerin dönüş yönünün tersine olmasından kaynaklıdır. Kısacası, 'aracı şanzıman değil, motor kompresyonu tutar' diye bir durum söz konusu değil. Tüm yük şanzımana biner.
yeterince dik bir yokusta 6. viteste birakin bakalim arabayi ne oluyor. sanizmani kilitlemek diye birsey yok.
 
Upvote 0
Merhaba Rower

Frenlerimiz ısınınca genleşir yani daha geniş hacim sahibi olurlar. Frenler sıcak iken elektrikli el freni çekilince bir kaç dakika sonra elektronik el frenin biraz daha sıkıyor. Çünkü fren diskin soğuyup küçülüyor. Bunu kapılarını kilitledikten sonra arka tekerin yanına geçip beklersen duyabilirsin. Çok kısa bir sıkma işlemi daha yapıyor frenlerin. Şayet yokuştaysan ve araban vitesteyse, frenlerin soğurken aracın kayıyor ve bir nebze vitese dayanıyor.

@İlker34 abinin dediğine sonuna kadar katılıyorum. Şimdiye kadar bir tane DSG P dişlisinin kırıldığını duymadım. Birisinin birinci vitesinin yokuşta kırıldığını duymadım. Okuduğunuz lise kitabının ötesine geçip biraz da arabayı üreten fabrikanın düşüncelerine önem verebilirsiniz. Neyse ben şahsen varıyorum P ye alıp arabamı istop ediyorum. Kendisi çekiyor el frenini Ohhhh mis. :)
İlk paragraftaki bahsettikleriz icin tesekkürler.
Yazdıklarımda DSG şanzımandan hiç bahsetmedim. “Lise kitabında dahi” diye belirmiştim zira benim eğitimimden ve mesleğimden bahsetmeyi tercih etmedim halen de etmiyorum şova gerek yok. Kolay erişim için otomobilinizin kullanma klavuzunu açıp, park kısmını okuyabilirsiniz. Sonrasında fikriniz değişecektir. :)
 
Upvote 0

Geri
Üst Alt