silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,331
İsim
Murat İNCİ
Kış lastiği Nedir?

stage-image-winter2016.jpg

Uzun yıllar boyunca kabak lastiklerle kar buz üzerinde gezindik...

Yıllaaar sonra öğrendik ki aslında normal lastiğe zincir takmadan da buz ve karda ilerlenebiliyormuş...

"Bir yaşıma daha  girdim.. olmaz öyle şey!" veya "Hadi canım sen de!"

Diyerek kendimize yaş ekledik de aklımızı başa getiremedik geçen yıllarca...

Yıllaaar sonra

"vakumlu mudur neyim bi lastik varmış... Öööyle çivili lastik gibi yapışıyormuş buzlu yola ? "

nokian-wr-d4-launched.jpg

Dendiğinde olmaz öyle şey dedik demesine de yapılan testleri izlemek için "YouTube" un icadını bekledik...

Neden derseniz o zamanlar televizyonlarda iki haftada bir defa ve yarım saatlik programlar vardı... Onlar da kırmızı noktalı programlardan hemen önce gece yarısını yarım saat geçtikten sonra heyecanımız tavan yapmışken algılarımız açıkken yayınlandıkları için varlıklarını öğrendik..

Sonra üstad Demir BÜKEY geldi ve bizleri "İleri Sürücülük Teknikleri " ile tanıştırdı.

O olmadan önce araba kullandığını sanan ama aslında "sanan" kısmını altı kırmızı ile çizerek koyu renk italik ve tırnak içerisinde göstermek suretiyle vurgunun vurgusunun vurgusunun vurgusunu yaparak tadını kaçırmak isteyeceğim kadar sürücülük, direksiyon tutan neandertal adamdan daha fazla bir şey olduğunu öğrenene kadardı kralın kraliyetindeki hükümranlığı...

Ondan sonra sözcük dağarcığımıza heel and toe, kontra, sağ ayak freni, aquaplaning ve benzeri terimle girmeye başladı.

Aslında körpe zihinlerimizi Oto Haber'in dashboard, windscreen gibi kelimelerle güzelim Türkçemizi kirletmeye başladıktan hemen sonra mıydı yoksa ben mi uyduruyorum emin değilsem de pek bir severdi bu üstad nakşetmeyi yarışçılık terimlerini hafızalarımıza..

continental_wintersport_ts850p1-682x480.jpg

Sonra cam gibi buzda aynı hızda yola çıkan iki Audi birinde çivili lastikle diğerinde ise bildiğimiz lastikle aynı neredeyse aynı mesafede fren yaparak durduğunda  kerametin arabada değil lastikte olduğunu anlamamız değil de anladığımızı sindirmemiz zaman aldı.

Sonra kış lastiği denen şeyin de lastik olmak bakımından aynı fakat Ferrari ile Murat 124'ün araba olmak bakımından benzerlikleri kadar benzediklerini, kimini hamurunun ısınmaya başladığında diğerininkinin erime noktası olacak kadar sıcaklık anlamına geleceğini öğrendik.

Sonra yüksek hızda minik parçalar halinde kopan lastiklerin yollarda parçalanan lastiklerin habercisi olduğunu,

her lastiğin bir hız ve yük grubu olduğunu,

Lastiğe fitil değil yama yapılmasını, rot, balans, kamber, kaster ve bilimum ecnebi uydurması kelimeyi içselleştirdik

her lastiğin göz kararı değil de üzerindeki talimatlara göre şişirildiğini öğrenmiş olduk..

Diyeceksiniz ki öğrendik de ne oldu?

Cehaletin okumayla giderilebileceğini biliyoruz ama üreticinin kullandığınız aracın hakkını vermeniz için sayfalar dolusu şeyler yazdığını bilmiyoruz.

Dahası Vw'de 17" lik jantlara ola ki zincir takmamamız gerekirse, mutfak davlumbazı değil de lastiklerin etrafındaki ses ve bilimum sıvı ve katıyı kaporta ve şasiden uzak tutan sert plastik muhafazaya verilen davlumbazı paramparça edebileceğini bilirdik.  

Kış lastiklerinin üzerine zincir kullanımı zorunlu olduğu hallerde aracın zarar görmesini engellemek için Vw için Jetta ve Golf modellerinde en fazla 16"lastiklere sahip jantlar öneriliyor. 

Bunun altında zinciri takmak için gereken boşluk olmaması kadar büyük çaplı jantlarla lastiklerin genişleyen taban anlamına geldiği ve bunun da normal yol koşullarında iyi bir şeyken kar veya buzda tam tersi dezavantaj olmasıdır. Çivili lastikler neredeyse motorsiklet tekerleği gibidir çünkü derin karı yarıp sağlam zemine tutunabilir böylece. 

Kar veya buzda yavaş gidince kurtulamazsınız maalesef. Araç dursa bile geri geri kayarsınız veya isterseniz 15 km/s hızla gidelim tutunmayan lastik yine tutunamayacak ve henüz hayatın baharındayken  gözünüzün yaşına bakmadan bunca güzelliği  bırakıp gitmemenize sebep olabilecektir.

images (1).jpg

Kısacası yasal zorunluluk ticari araçlar için olsa da belirli bir ısının altına düşen coğrafyadaysak her ne kadar yasal zorunluluk olmasa da mantıksal ve hatta hayatidir.

kış lastiklerinin kullanılma sıcaklığı ideali 7 derecelik hava sıcaklığının altına düşüldüğünde başlar. Bunun nedeni kış lastiklerinin performansını 7 derecenin altında göstermeye başlamasında gizlidir. Bu sıcaklığa düşülmeden kullanılması halinde yüksek yakıt tüketimi ve lastiğin kendisini kısa sürede erkende eriyerek tüketmesi risklerini gerçekleştirmiş olacağımız kesin gibidir.

Kış lastikleri nasıl olur da karda buzda daha iyi yol tutar sorusunun yanıtı;  özel hamuru ve sırt desen yapısı sayesinde düşük sıcaklıklarda daha iyi yol tutuşu için tasarlanmış olmasıdır.

Üzerinde bulunan normal lastiğe göre daha derin drenaj kanalları ve kılcal çizgiler ıslak zeminde daha başarılı tutunma sağlar; bu tutunmayı sağlama sürtünme yüzeyini arttırmakla mümkün kılar ve fren mesafesini ciddi biçimde kısaltır.

Yüksek yuvarlanma direnci ve yüksek sürtünme alanının yakıt konusunda dezavantajları olduğu kesin; 100 kilometrede yaklaşık 1 litre yakıt sarfiyatı artacaktır.

Yaz lastikleri 7 derecenin altında sertleşerek esneklik ve yol tutuş özelliğini kaybetmeye başlarken kış lastikleri derin diş aralıkları ve soğuk havalarda performans göstermek üzere geliştirilmiş hamuruna uygun olarak mükemmel yol tutmaya başlar.

Uygun tarih coğrafyadan coğrafyaya değişecektir ve bu nedenle kesin bir tarih vermek de doğru olmayacaktır. 

Peki ya lastikleri 17 inch hatta 18 inch almayacaksak hangi ölçülerde alacağız? 

Motor ve şanzıman farkı gözetmeksizin Golf için: 225 45 R 17 94H XL

Ama önce işe jant alarak başlayın çünkü lastikçiler tarafından her sök tak esnasında anı olarak bir çentik bırakacaklarını, bu çentiklerin yılda iki kez olmak üzere 5 veya 6 yıl sonra artık görmezden gelinemeyecek duruma gelebileceğini unutmamalı. Ayrıca 17 ve 18 inch lastikler inanılmaz pahalı. 16 inch boyutunda aynı marka ve model lastik adedinde yaklaşık 210 lira fark var bu farkla bir kerede 16 inch (Dover) jant hatta daha iyisi 15 inch (Lyon) jant alıp bunlara da lastik taktırıp kullanın. 

Jant seçerken dikkat edilecek bir husus da sert kış koşulları yaşanan aşırı kar ve buz bulunan yerlerdeyseniz kaliperleri doğal olarak her dönüşünde temizleyen açıklıkları fazla 5 kollu modelleri tercih etmelisiniz. Ayrıca bu modeller aşırı buzlanma halinde kaliperlerin donarak işlev görmesini önlemek üzere üzerinde kar buz birikmesini önlediği gibi bir de az da olsa biriken kar ve buzu kolayca erişerek temizleme imkanı verdiği için tercih edilmelidir.

__34.jpg

16 inch Dover jantlara uygun  205 55 16 lastikler jantlarla size adedi  312 liradan gelir 

Örnek fiyat:  http://m.akakce.com/c/?c=19201&f=93376,93390,93358 

312×4= 1.248 TL

Jantlarla bir arada 2.248 TL

Kış Lastikleri denilince bu konuda bağımsız test kuruluşlarının fikir birliği halinde tek bir marka ve bu markanın tek bir modeli söylüyorlar:

Continental'in  2016 yılında piyasaya çıkarttığı son versiyonu olan TS 860. Selefi TS 850'ye göre ağır yağış almış zeminlerde fren performansı geliştrilmiş ve aynı zamanda karlı zemin üzerinde kullanım yol tutuş, fren performansı  artarken bir miktar kullanım esnasında gürültü artmış.  Kesinlikle tavsiye ederim. (Kaynak: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Continental-WinterContact-TS860-Preview.htm )

Şu değerlere bakar mısınız? İnanılır gibi değil.

continental-wintercontact-ts860-spider.PNG.e931819aa186426e85f62cdc7c498353.PNG

Ekran Alıntısı.PNG

Deneyimleyen arkadaşlarımızın yorumları da burada:



Çünkü üretici firma kullanıcı kılavuzunda kış lastiklerinin 17" ve üzeri büyüklüklere sahip olmasını olası zincir kullanımı durumda araca zarar verilmemesi için önermiyor.

img-021.jpg

Eğer kar ve buz olan bir bölgede yaşıyor veya yolunuz buralara düşüyorsa

Her ihtimale karşı Takmatik zincir alıp 1 kez güzel bir havada takma denemesi yaparak tecrübe edinmeniz karda buzda parmaklarınızı zincire yapıştırmamanız için eldiven de bulundurarak pratik yapmaya ihtiyaç duyulur.

 Eğer ağır kış şartlarının yaşandığı İç Anadolu ve oradan da ötede yaşıyor veya seyahat ediyorsanız Continental yerine Nokian WR D4 tercih etmenizi önereceğim. Continental şehir koşullarında kullanmaya daha uygundur. Derin karda Nokian la sorun yaşamazsınız. Nokian ismine bakarak çin malı çakma markalar gibi sanmayın. Şu bir zamanlar cep telefonlarıyla meşhur Nokia markasının bir kuruluşu olup Finlandiya markasıdir. Son derece de guvenilirdir.

Testler ve değerlendirmeler burada:

http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93100/nokian-wr-d4-review

images.jpg14tyres.jpg

 Fakat uzun sözün özeti:

Kış lastiği veya yağmur lastikleri misali  satış pazarlama hilesi olan bir şey değil; hayatî ve gereklilikten öte zorunlu bir şeydir.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Bilmiyorum ama video izledikten sonra mantıklı gelmeye başladı. Açıkcası istanbulda yaşıyorum yılda toplasan kar 1 yada 2 defa sağlam yağıyor onun içinde ekstra jant lastik olayına girmek ekstra hem maliyet hemde zaman kaybı bu şekilde çözmek daha mantıklı geliyor şu an. Ama önemli olan acaba bu lastik büyük jantlarda nasıl bir performans sağlıyor. 18" jant takıldığı zaman nasıl bir performans olur. Çünkü genelde kış lastikleri 16" jantlarda daha etkili oluyor. Test aracındaki jantta sanki 16" gibi.

 
Ben de WR D3 kullandım bu kış İstanbul'da gayette memnun kaldım. Ama arkadaşlarda söylemiş, yedek jant seti şart. Ben bu işi 16" sac Jetta jantlarıyla hallettim.

 
eski aracımın lastikler 205 55 16ydı ve kış lastikleri duruyor. onları verip 195 65 15 kış lastiği almayı düşünüyordum ama kayseride yaşıyorum ve bildiğiniz üzere kar ile en fazla haşır neşir olan şehirlerden biri. yeni lastik mi alsam yoksa  taban genişliğini 205te korumak amacıyla eski lastiklere jant mı alsam diye kararsız kaldım.

ne önerirsiniz?

kış lastiği konusunda muhabbeti edilen her yer gibi burada da anlaşma sağlanamamış :)

continental, michelin, goodyear, nokian öncülüğünde olan ve ilk öneriler arasında olan markalar ve daha uygun fiyatlı olup da sorun yaşamadan kullananların " o kadar paraya gerek yok, ben geçen kış **** kullandım ve hiç sorun yaşamadım" diye önerdiği markalar.

Herkesin yaşadığı yere göre kullandığı ve memnun kaldığı lastikler var. biraz da ihtiyaç meselesi lastik işi. eğimi fazla olmayan, ağır kış şartları yaşamayan şehirlerde memnuniyetle kullanılan bir lastik, bunların tersi bir şehirde aracı evin önünden ayırmamaya sebep olabilir.

Çoğumuzun isim altında şehir görünüyor olsa da öneri ve kullanıcı deneyimlerini aktarma esnasında şehirleri de paylaşırsak daha iyi olur bence.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
SB1907_23 dedi:
eski aracımın lastikler 205 55 16ydı ve kış lastikleri duruyor. onları verip 195 65 15 kış lastiği almayı düşünüyordum ama kayseride yaşıyorum ve bildiğiniz üzere kar ile en fazla haşır neşir olan şehirlerden biri. yeni lastik mi alsam yoksa  taban genişliğini 205te korumak amacıyla eski lastiklere jant mı alsam diye kararsız kaldım.

ne önerirsiniz?

kış lastiği konusunda muhabbeti edilen her yer gibi burada da anlaşma sağlanamamış :)

continental, michelin, goodyear, nokian öncülüğünde olan ve ilk öneriler arasında olan markalar ve daha uygun fiyatlı olup da sorun yaşamadan kullananların " o kadar paraya gerek yok, ben geçen kış **** kullandım ve hiç sorun yaşamadım" diye önerdiği markalar.

Herkesin yaşadığı yere göre kullandığı ve memnun kaldığı lastikler var. biraz da ihtiyaç meselesi lastik işi. eğimi fazla olmayan, ağır kış şartları yaşamayan şehirlerde memnuniyetle kullanılan bir lastik, bunların tersi bir şehirde aracı evin önünden ayırmamaya sebep olabilir.

Çoğumuzun isim altında şehir görünüyor olsa da öneri ve kullanıcı deneyimlerini aktarma esnasında şehirleri de paylaşırsak daha iyi olur bence.
Değerli Hocam;

Orhan Üstadım, Nokian'larından gayet memnundu

Petlas kullanıp çok memnunum diyen de oldu

İlk mesajın ilk cümlesi gözden kaçmış olabilir ama şöyle başlar:

"Kış Lastikleri denilince bu konuda Hocalarımın fikir birliği halinde tek bir marka ve bu markanın tek bir modeli söylüyorlar:

Continental WinterContact TS850"

Kendimi tekrar etmemek adına, İlk mesajı gözden geçirmenizi rica etsem?

Uludağ yolunda hem eğim hem de yüksek kar hem de buzda bir hocamız tarafından da denendi. Yolda kalan veya büyük araçların lastik izlerinden çıkamayan diğer araçlara bakılarak başarısı test edildi onaylandı.

Elbette ekonomik imkanlar dahilinde buna ulaşılamayabilir veya bulunduğunuz ilde/ilçede/beldede olmayabilir.

Veya alıştığı markayı tercih edebilir

veya dost tavsiyesine uyarak alabilir.

Veyalar tükenmez ama fikirlerin farklı olması genelde doğruyu bulma yolunda diğer olasılıkların tüketilmesi bakımından iyidir.

Elbette karar sizin..

 
silvershadow dedi:
Değerli Hocam;

Orhan Üstadım, Nokian'larından gayet memnundu

Petlas kullanıp çok memnunum diyen de oldu

İlk mesajın ilk cümlesi gözden kaçmış olabilir ama şöyle başlar:

"Kış Lastikleri denilince bu konuda Hocalarımın fikir birliği halinde tek bir marka ve bu markanın tek bir modeli söylüyorlar:

Continental WinterContact TS850"

Kendimi tekrar etmemek adına, İlk mesajı gözden geçirmenizi rica etsem?

Uludağ yolunda hem eğim hem de yüksek kar hem de buzda bir hocamız tarafından da denendi. Yolda kalan veya büyük araçların lastik izlerinden çıkamayan diğer araçlara bakılarak başarısı test edildi onaylandı.

Elbette ekonomik imkanlar dahilinde buna ulaşılamayabilir veya bulunduğunuz ilde/ilçede/beldede olmayabilir.

Veya alıştığı markayı tercih edebilir

veya dost tavsiyesine uyarak alabilir.

Veyalar tükenmez ama fikirlerin farklı olması genelde doğruyu bulma yolunda diğer olasılıkların tüketilmesi bakımından iyidir.

Elbette karar sizin..
zaten sizin o cümleden sonra gelen mesajlar dolayısıyla yazdım hocam ;)

benim gözümde de en iyisi continentaldir ama yakınımda michelin üzerine lastik tanımam diyen de var, nokian kışın en sert geçtiği ülkeden geliyor bu işi en iyi onlar bilen diyen de, ülkenin parası ülkeden kalsın eksik kalır yanı yok petlas alın diyen de, en kötü kış lastiği en iyi yaz lastiğinden iyidir deyip en ucuz ve bilinmedik lastiği alan da . . .

Yani demek istediğim kalite konusunda genel bir kanı olsa da her markadan kullanıp memnun kalan da çok fazla çıkar, öneri isteyince de fazla fazla öneri gelir. Naçizane fikrim tavsiyeleri şehir bazında yaparsak belki de daha uygun fiyata iş görecek lastik alınmış olur.

benim asıl öneri istediğim sizce elimdeki lastiklere jant mı alayım yoksa 195/65/15 lastik mi bakayım?

Ebat itibariyle fiyatları daha uygun olduğu için ve artık Allah nasip ederse bu aracı 3-4 yıl kullanmayı düşündüğüm için continentalin lastiklerine bakıyordum ki taban genişliğini küçültmesem mi diye düşündüm. 6 yıldır kayserideyim ve 3 yılı çok sert kışla geçti, günlerce yerden kar kalkmadı. o yüzden 205 kullanmaya devam etmekle 195 için en iyi lastiği almak arasında kaldım.

gerçi bu son cümleyi yazınca continental 195-65-15 daha mantıklı geldi bana :)

 
SB1907_23 dedi:
Değerli Hocam;

Orhan Üstadım, Nokian'larından gayet memnundu

Petlas kullanıp çok memnunum diyen de oldu

İlk mesajın ilk cümlesi gözden kaçmış olabilir ama şöyle başlar:

"Kış Lastikleri denilince bu konuda Hocalarımın fikir birliği halinde tek bir marka ve bu markanın tek bir modeli söylüyorlar:

Continental WinterContact TS850"

Kendimi tekrar etmemek adına, İlk mesajı gözden geçirmenizi rica etsem?

Uludağ yolunda hem eğim hem de yüksek kar hem de buzda bir hocamız tarafından da denendi. Yolda kalan veya büyük araçların lastik izlerinden çıkamayan diğer araçlara bakılarak başarısı test edildi onaylandı.

Elbette ekonomik imkanlar dahilinde buna ulaşılamayabilir veya bulunduğunuz ilde/ilçede/beldede olmayabilir.

Veya alıştığı markayı tercih edebilir

veya dost tavsiyesine uyarak alabilir.

Veyalar tükenmez ama fikirlerin farklı olması genelde doğruyu bulma yolunda diğer olasılıkların tüketilmesi bakımından iyidir.

Elbette karar sizin..
zaten sizin o cümleden sonra gelen mesajlar dolayısıyla yazdım hocam ;)

benim gözümde de en iyisi continentaldir ama yakınımda michelin üzerine lastik tanımam diyen de var, nokian kışın en sert geçtiği ülkeden geliyor bu işi en iyi onlar bilen diyen de, ülkenin parası ülkeden kalsın eksik kalır yanı yok petlas alın diyen de, en kötü kış lastiği en iyi yaz lastiğinden iyidir deyip en ucuz ve bilinmedik lastiği alan da . . .

Yani demek istediğim kalite konusunda genel bir kanı olsa da her markadan kullanıp memnun kalan da çok fazla çıkar, öneri isteyince de fazla fazla öneri gelir. Naçizane fikrim tavsiyeleri şehir bazında yaparsak belki de daha uygun fiyata iş görecek lastik alınmış olur.

benim asıl öneri istediğim sizce elimdeki lastiklere jant mı alayım yoksa 195/65/15 lastik mi bakayım?

Ebat itibariyle fiyatları daha uygun olduğu için ve artık Allah nasip ederse bu aracı 3-4 yıl kullanmayı düşündüğüm için continentalin lastiklerine bakıyordum ki taban genişliğini küçültmesem mi diye düşündüm. 6 yıldır kayserideyim ve 3 yılı çok sert kışla geçti, günlerce yerden kar kalkmadı. o yüzden 205 kullanmaya devam etmekle 195 için en iyi lastiği almak arasında kaldım.

gerçi bu son cümleyi yazınca continental 195-65-15 daha mantıklı geldi bana :)
Değerli Hocam;

Nedendir bilinmez Midline Plus alanların ilk işi standart gelen Lyon jantları değiştirmek.

Oysa ki bu jantlar üst sınıf Jetta'larda kullanılanlarla ebatları bakımından farklı olmaları haricinde tamamen aynı Jantlar.

Bana kalırsa 195/65/15 piyasada daha ucuza bulunabilen bir seridir. Aynı zamanda çıkma orijinal midline Plus jantları bulup bunları kullanabilirsiniz.

Dİğer seçenek ve benim daha aklıma yatan elinizdeki lastiklerin yıl olarak miadı dolmadıysa orijinal 16" veya Golf Dover jantı alarak kullanmak. Nedeni ise gevşek zeminde tutunma alanının artması nedeniyle genişi tabanlı lastiklerin avantajlı oluşu,

Sanırım 1000 lira 1200 lira arasında fiyatlarla satılan bu jantların orijinalleri replika diğer jantlardan daha ucuzdur...

Son bir şey daha ağır kış şartlarında özellikle kollu jantlar tercih etmelisiniz kış lastiklerine.

nedeni ise , kollu jantların kaliperler üzerinde biriken kar ve buzu hareket halinde doğal olarak temizleyerek donmasını engellemesi..



 
@silvershadow

teşekkürler hocam. yıl olarak miadı dolmadı ama o zamanki maddi şartlar ışığında aldığım lastiklerdi. Bunları geri verip üstüne ekleyeceğim 300 400 liraya iyi bir sıfır lastik alabilirim.

16lık lastik ve jant almak da epey pahalı olacak. Bu iki sebep birleşince sadece lastik almak daha ağır basmaya başladı. Kış ağır geçse de kayseri genel olarak düzlüklerden oluşan bir şehir. eski 205likler yerine iyi bir yeni 195lik daha iyi olmaz mı?

 
SB1907_23 dedi:
@silvershadow

teşekkürler hocam. yıl olarak miadı dolmadı ama o zamanki maddi şartlar ışığında aldığım lastiklerdi. Bunları geri verip üstüne ekleyeceğim 300 400 liraya iyi bir sıfır lastik alabilirim.

16lık lastik ve jant almak da epey pahalı olacak. Bu iki sebep birleşince sadece lastik almak daha ağır basmaya başladı. Kış ağır geçse de kayseri genel olarak düzlüklerden oluşan bir şehir. eski 205likler yerine iyi bir yeni 195lik daha iyi olmaz mı?
Değerli Hocam,

Benim varsayımım elinizde hazır lastik olması üzerine kuruluydu.

Yeni lastik alacaksanız elbette 195 daha ideal. Ama orijinal jantları da unutmamak gerek.

 

@SB1907_23 şahsen ben kışın varsın çok şık olmayalım diye düşünüyorum. bir de jantların hırpalanması var, inanın en itinalı lastikçi bile çıkartıp takarken jantlarınıza zarar verebilir.

üstte de yazdığım gibi ben bu işi 16'lık sac janta geçerek yaptım ikinci el, tavsiye ederim. s=captain

 

Geri
Üst Alt