Jump to content

aknskn

17' Jant Sonrası Artan Yakıt Tüketimi

Recommended Posts

Geçen gün Golf 6 'ya 17 jant ve 225/45/17 GoodYear Eagle Sport lastik aldım. Daha önce de 205/55/16 'da kar lastiği takılıydı.

2-3 gündür dikkat ettim de yakıt tüketimim ortalama 0.5 arttı. Önceden şehir içinde 5.5, şehir dışında da 4.9'la gezerken şu anda şehir içinde 5.9-6, şehir dışında da 5.4-5.5'le geziyorum. 0.5'lik artış normal mi acaba?

Bu arada önceki jantlarım da şuanki jantlarımda replika.

Culture33 bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Lastiklerin  tabanındaki 205 mm den 225 mm ye geçiş %10 LUK bir fark . Buradan %10 luk bir fazladan yerle temas /sürtünme dolayısıyla %10 luk bir yakıt artışı bekleyebiliriz. 

Ort. Tüketim 5,5 dan 6 ya çıkışda %10 luk bi artış demek

Veriler birbirini doğruluyor

 

 

yusuf, onur.er, onurmat ve 2 diğer bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
3 saat önce, aknskn yazdı:

Risklerin farkındayım fakat yapacak bir şey yoktu. İmkan meselesi biraz da. İç karartmanıza gerek yok diye düşünüyorum.

Kışlık ve yazlık replika jantlarınızı satıp., 1 takım 16 ebatta orjinal jant ile hem kış hem yazlık lastik kullanın elbette görsellik insanı cezbediyor/cezbeder ama inanın hiç bişey güvenlikten ve sizden önemli olacağını düşünmüyorum..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

@forzaGilles Aslında böyle bir şey yapılabilirdi. Ama sanırım 16 replika jantı satıp 16 orjinal jant almazdım. 2-3 aydır 2. el 17 jant koşturdum, forumdan da bir kaç kişiyle görüştüm fakat denk gelmedi. Ben de artık yaz için lastik alacağımdan böyle bir hamle yaptım. Dediğim gibi risklerin farkındayım, daha fazla dikkat ediyorum çukurlarda vs.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
On ‎23‎.‎04‎.‎2019 at 19:45, Kaaan95.ky yazdı:

@Culture33 farkeder ama bunun sebebi yüzey alanı değil diyorum hocam. Fizik bunu diyor.

lastiğin yüzeyde tutunması arttırmaz mı? hani bir şeyleri yanlış biliyorsak düzeltelim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
On 23.04.2019 at 19:45, Kaaan95.ky yazdı:

@Culture33 farkeder ama bunun sebebi yüzey alanı değil diyorum hocam. Fizik bunu diyor.

Momentumla mi alakali yani dondurmek icin daha fazla kuvvete gerek var bu yuzden de daha fazla yakit harcanir.. Bu mu? Yani 205 ile 225 farki deil; 16 ile 17 farki mi ?

Ender bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Maalesef  bende sürtünme artar demiştim

Fsürtünme=K*mg formülünde sürtünmeye maruz kalan cisimin yüzey alanını ilgilendiren bir parametre yok.

Buradan lastiğin taban genişliği arttıkça f sürtünme artar diyemiyoruz

 

Yuvarlanan cisimler için eylemsizlik momenti diye bir şey var. 

Yuvarlanan cismin (lastiğin) 

Ağırlığı artarsa (16 janttan daha ağır olan 17 janta geçilirse) 

Eylemsizlik momenti artar. Yani lastiği 1 tur çevirmek için gaza bir miktar + basmak gerekir.

Lastiğin çapı (büyüklüğü) artarsa (16 janttan yine 17 janta geçiş) 

Yine eylemsizlik momenti artar ve lastiği bir tur döndürmek için yine gaz pedalına + güç uygulamak gerekir 

Bunların hepsi +yakıt demek

Gelelim yine lastiğin taban genişliğine!

Geniş tabanlı bir lastiğin eylemsizlik momenti dar tabanlıya göre daha fazladır 

Bunu şöyle açıklamak daha iyi olur

Eşit kütleli 

Demir bir küre ve demir bir silindir 

Eğik düzlemin tepesinden serbest bırakıldığında ! 

İki cisimden küre top daha önce aşağıya varır. (yuvarlanma direnci düşüktür/eylemsizlik momenti silindire göre daha düşüktür/ yuvarlanma isteği yüksektir)

Sadece Benim görüşümdür. 

Buradanda Quantum fiziğine atlayacak ne eğitimim var ne de bilgim!!!

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

16 ve 17 jant arasındaki yakıt artışı bence o kadar abartılacak bir durum değil. Yüzde 10 yada 5 çok önemli değil bu tarz fiziksel ve matematiksel hesaplamalar. Ayrıca Sunuda ifade etmeliyim ki Kullanım alışkanlıkları yeri gelir bu farkı 4 e katlayabilir. Una bir çok etmen dahil olur. Özellikle Iklim koşulları gidilen yol, trafik ve aracın yükü vs... Yani çok değişken bir durum ortada iken bu gibi hesaplamalar inanları yanılgıya düşürebilirim. Herkese Iyi Forumlar dilerim.

SM-G950F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Formül ile olayı inceleyecek olursak;

Fsürtünme=μ x cismin ağırlığı

μ = sürtünme katsayısı (her cisim için farklıdır) 

Formülden de anlaşıldığı üzere yüzey alanıyla bir bağlantısı yoktur :) 

 

Yakıttaki değişimin olası nedenleri:

* Yuvarlanma direnci yüksek bir lastik tercih etmiş olabilirsiniz, 

      ** Kauçuğun kimyasal yapısı+lastiğin desten tasarımındaki değişimler olarak düşünebilirsiniz. 

           225/45/17 için   Goodyear Efficientgrip Performance (yakıt değeri C sınıfı) vs Eagle Asymmetric 3 (yakıt değeri E sınfı) ele alırsak yuvarlanma dirençlerinin etkisini de kabaca anlayabilirsiniz. 

      ** Yuvarlanma direncinin etkisi lastiğin temas eden yüzeyiyle de orantılı olarak da etki gösterir. Bu nedenle bir lastik modelinde ölçüler değiştiğinde etiket değerleri de değişir, her ölçüde aynı performansı bekleyemezsiniz. Lastik tercihi yaparken bunu da göz önüne almalısınız. 

 

* Geçtiğiniz jant bir önceki janta göre daha ağır olabilir,

      ** Araç ağırlığını arttırdığı için değil, aracın tepkilerinin ve yol hissiyatının tırtlaşması sonucu gaza fazla basıyor olabilirsiniz. 

 

Ezcümle toparlarsak, 

Yakıt artışı, jant ağırlığınıza, seçtiğiniz lastiğin yuvarlanma direncine, taban genişliğinize (temas eden yüzey alanına yani buna diş yapısı lastik basıncı da dahil edilebilir)  bağlı olarak ortaya çıkmaktadır diyebiliriz. 

 

Not: Aracınızın jantını değiştirdiğinizde uygun olmayan ölçüde lastik tercih ederseniz aracınızın teker dönüş çaplarını (tur sayısını) değiştirmiş olursunuz. Bu da sizin takometrenizin doğru çalışmamasına dolayısıyla da daha fazla gaz ile oynamanıza neden olacaktır :) Örn: 205/55/16 lastik ve 16" janttan     17" dijona geçtiniz ve 225/55/17 tercih ederseniz, lastiğin dış çapı bundan etkilenecektir olması gerekenden (45 yanak) daha büyük kalacaktır.  Bu konjonktürde yanak genişliği tercih hatası ile saçma sapan değerler elde etmiş olunacaktır.  Bu örneği genel bilgi amaçlı verdim. Mevcut durumun bu örnek ile bağlantısı yoktur. 

aknskn bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Hesap oluşturun veya yorum yazmak için oturum açın

Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor

Hesap oluştur

Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.

Hesap Oluştur

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Giriş Yap

  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...