Fren enerjisi geri kazanımının mantığı


ogzogz

Paylaşımcı Üye
 
Katılım
2 Mar 2017
Mesajlar
4,252
Tepkime puanı
5,715
İsim
Ogz
Akünün şarj olması ile ilgili:

Voltmetre ile çakmaklık girişinden ölçüm yaparak test ettim(1.6 tdi , dsg , 2,5 yıllık 68orjinal varta akü, dış hava sıcaklığı 27°C).

2 defa ayrı günlerde gözlemlemem sonucu, durduğu yerde şarj olması bayağı zor gözüküyor. 

Hareket halinde yağ sıcaklığı 50°C'ye gelmeden akü sadece ışıklara yaklaşırken gazdan ayağınızı çektiğinizde(fren yapınca da) şarj oluyor (14.4v-14.6v).  Gaza bastığınızda, yani kavrama gaz pedalı ile müdahale gerçekleşince voltaj 13v altında seyrediyor. Bu da zaten o anki aracın enerji ihtiyacını karşılamak demek.

Hareket halinde yağ sıcaklığı 50 °C üstü olduğunda voltaj 13.5v-14.5v aralığında olduğundan, hem akü sarj işlemi hem de o anki enerji ihtiyacı karşılandığı için sağlıklı bir çalışma ortaya çıkıyor.

Böylelikle fren enerjisi geri kazanımının ne olduğu da ortaya çıkıyor. Özetle fren enerjisi geri kazanımı demek  sedece fren yaptığımızda değil, gazdan ayağımızı çektiğimizde de meydana geldiğini anlamış oluyoruz.

Ayrıca motor yağ sıcaklığının yüksek olması yani ideal çalışma sıcaklığı denilebilir . Bu sıcaklığa ulaşmadan alternatör de motora yük olmadığı ortaya çıkıyor. 

(Sürüş tarzı, coğrafi koşullar, hava sıcaklığı, akü ömrü sonuçlarda değişiklik gösterebilir.)

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Bu durum tüm golf 7 lerde ayni midir?

 
Bu durum tüm golf 7 lerde ayni midir?
Volkswagen der ki:

Fren Enerjisi Geri Kazanımı

Frenleme sırasında açığa çıkan enerji, geri kazanım yöntemi ile alternatör tarafından elektriksel enerjiye dönüştürülür. Bu elektrik enerjisi aküde depolanır ve gelecek hızlanmalar için hazırda bekletilir. Bu sayede akü elektrik tüketicilerini besleyebilir ve alternatörün motor üzerine uyguladığı yük azaltılabilir.

Uygun alternatör ve akü ile birlikte sisteme akıllı bir akü yönetim sistemi de dâhildir. Bu akıllı akü yönetim sistemi, akünün şarj durumu için ek denetim fonksiyonları içerir.

Fren enerjisi geri kazanım sistemi, Volkswagen’in BlueMotionTeknolojileri altında topladığı verimli ve çevre dostu teknolojilerin arasında yer alır.

 
Böylelikle fren enerjisi geri kazanımının ne olduğu da ortaya çıkıyor. Özetle fren enerjisi geri kazanımı demek  sedece fren yaptığımızda değil de gazdan ayağımızı çektiğimizde de meydana geldiğini anlamış oluyoruz.

Ayrıca motor yağ sıcaklığının yüksek olması yani ideal çalışma sıcaklığı denilebilir . Bu sıcaklığa ulaşmadan alternatör de motora yük olmadığı ortaya çıkıyor. 
Hocam bu değerli bilgi için teşekkür ederim.

Genelde teknolojik gelişmelerin son kullanıcıya sunumu oldukça yalın ve tekniğin nasıl çalıştığından çok ne işe yaradığını anlatır. Bu da "iyi de bu işin arka planında nasıl bir mühendislik var" merakı uyandırıyor ister istemez. 

 
Hocam bu değerli bilgi için teşekkür ederim.

Genelde teknolojik gelişmelerin son kullanıcıya sunumu oldukça yalın ve tekniğin nasıl çalıştığından çok ne işe yaradığını anlatır. Bu da "iyi de bu işin arka planında nasıl bir mühendislik var" merakı uyandırıyor ister istemez. 
Sadece bilgi yetmez. Bilgi doğru da olabilir yanlış da. Bunu anlayabilmek için de tecrübe gerekir. Bilgi ile tecrübe sonucu mantıkla uyuşuyorsa işlem tamamdır.

 
Yukarıda da belittiğim gibi ışıklara yaklaşırken gazdan ayağımızı çektiğimizde voltaj 14.6'ya kadar çıkıyor. Merak edenler için  vitesi N konumuna alınca voltaj 13'e geriliyor. Yani vitesi boşa alınca ihtiyaç olan şarjlanmayı geciktiriyor. 

Sonuç olarak akü araç durduğu yerde de şarj olur ancak motor yağı sıcaklığı 50°C'yi geçtikten sonra. Haliyle durduğu yerde 50°C'ye ulaşması ayrı bi zaman, o zamandan sonra da şarjlanma için ayrı zaman gerekli. Tahminen bu süre 15 dk 50°C'ye ulasması daha sonraki 15 dk'da şarjlanma olarak düşünülebilir.

Sürüş esnasında şarj olayı da , motor yağ sıcaklığının daha çabuk yükseleceği için tavsiye edilmektedir.

(Genel kullanımda otomobilin genel amacı yol almak için çalıştır, gideceğin yere git, dur kilitle daha sonra tekrar çalıştır, geri dön dur ve kilitle olarak baz alınca, tavsiyeler maksimum fayda minimum harcama olarak düşünülmüştür. Kendi adıma araç durduğu yerde 4-5  defa kilit aç kapa, kısa mesafe sürüş vs gibi kullanımlar olunca bu tarz araştırmalara gitmek gerekiyor.)

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Akünün şarj olması ile ilgili:

Voltmetre ile çakmaklık girişinden ölçüm yaparak test ettim(1.6 tdi , dsg , 2,5 yıllık 68orjinal varta akü, dış hava sıcaklığı 27°C).

2 defa ayrı günlerde gözlemlemem sonucu, durduğu yerde şarj olması bayağı zor gözüküyor. 

Hareket halinde yağ sıcaklığı 50°C'ye gelmeden akü sadece ışıklara yaklaşırken gazdan ayağınızı çektiğinizde(fren yapınca da) şarj oluyor (14.4v-14.6v).  Gaza bastığınızda, yani kavrama gaz pedalı ile müdahale gerçekleşince voltaj 13v altında seyrediyor. Bu da zaten o anki aracın enerji ihtiyacını karşılamak demek.

Hareket halinde yağ sıcaklığı 50 °C üstü olduğunda voltaj 13.5v-14.5v aralığında olduğundan, hem akü sarj işlemi hem de o anki enerji ihtiyacı karşılandığı için sağlıklı bir çalışma ortaya çıkıyor.

Böylelikle fren enerjisi geri kazanımının ne olduğu da ortaya çıkıyor. Özetle fren enerjisi geri kazanımı demek  sedece fren yaptığımızda değil, gazdan ayağımızı çektiğimizde de meydana geldiğini anlamış oluyoruz.

Ayrıca motor yağ sıcaklığının yüksek olması yani ideal çalışma sıcaklığı denilebilir . Bu sıcaklığa ulaşmadan alternatör de motora yük olmadığı ortaya çıkıyor. 

(Sürüş tarzı, coğrafi koşullar, hava sıcaklığı, akü ömrü sonuçlarda değişiklik gösterebilir.)
Bi video çektim fakat yükleyemedim, şöyle bir fotoğraf bırakayım. Fotoğraftaki durum gazdan ayak çekildiğindeki şarj etme durumu :)  

048A0054-37C8-4E88-B234-727272955C6B.jpeg

 
@muhammedakgunes o kadar yazının özeti bu aslında :)

(Hazır göstergeli araç varken; musait olunca ve uygun trafikte, motor yağı sıcaklığı 50'ye ulaşmadanki durum ve aracı boşa aldığınızdaki durumu da test edebilirsiniz)

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
@ogzogz bilgilendirme için teşekkürler. Bu bilgi fren enerjisi geri kazanımını destekleyen akülerle değer kazanıyor. Ekonomik olsun diye 400 liraya akü taktırınxa bir anlamı kalmıyor

 
@ogzogz bilgilendirme için teşekkürler. Bu bilgi fren enerjisi geri kazanımını destekleyen akülerle değer kazanıyor. Ekonomik olsun diye 400 liraya akü taktırınxa bir anlamı kalmıyor
Aracımda yukarıda belirttiğim gibi 68 Ah AGM Varta (serviste değişen) orjinal akü var. Söylediğiniz doğru  AGM ve EFB+ aküler bu sistemi destekliyor.

 
Akünün şarj olması ile ilgili:

Voltmetre ile çakmaklık girişinden ölçüm yaparak test ettim(1.6 tdi , dsg , 2,5 yıllık 68orjinal varta akü, dış hava sıcaklığı 27°C).

2 defa ayrı günlerde gözlemlemem sonucu, durduğu yerde şarj olması bayağı zor gözüküyor. 

Hareket halinde yağ sıcaklığı 50°C'ye gelmeden akü sadece ışıklara yaklaşırken gazdan ayağınızı çektiğinizde(fren yapınca da) şarj oluyor (14.4v-14.6v).  Gaza bastığınızda, yani kavrama gaz pedalı ile müdahale gerçekleşince voltaj 13v altında seyrediyor. Bu da zaten o anki aracın enerji ihtiyacını karşılamak demek.

Hareket halinde yağ sıcaklığı 50 °C üstü olduğunda voltaj 13.5v-14.5v aralığında olduğundan, hem akü sarj işlemi hem de o anki enerji ihtiyacı karşılandığı için sağlıklı bir çalışma ortaya çıkıyor.

Böylelikle fren enerjisi geri kazanımının ne olduğu da ortaya çıkıyor. Özetle fren enerjisi geri kazanımı demek  sedece fren yaptığımızda değil, gazdan ayağımızı çektiğimizde de meydana geldiğini anlamış oluyoruz.

Ayrıca motor yağ sıcaklığının yüksek olması yani ideal çalışma sıcaklığı denilebilir . Bu sıcaklığa ulaşmadan alternatör de motora yük olmadığı ortaya çıkıyor. 

(Sürüş tarzı, coğrafi koşullar, hava sıcaklığı, akü ömrü sonuçlarda değişiklik gösterebilir.)
Bu güzel paylaşım için kendi adıma teşekkür ederim., 

Yalnız yazınızdan net anlayamadım şeyler var; 

Şimdi motor daha ısınmamış haldeyken (50°C derecenin altındayken veya tam tersi motor ısınmış da olabilir) ışıklara yaklaştık ayağımızı gazdan çektik (ama fren yapmadık) bu senaryoda akü şarj oluyor diyorsunuz., Tamam ama ayağımızı gazdan çektiğimiz zaman bir enerji açığa çıkmıyor ki..?

Bir enerji açığa çıkması lazım (fren yaptığımızda evet enerji açığa çıkıyor) ve sistem bu enerjiyi aküyü şarj etmek için kullanıyor..? Nasıl bir şey oluyor da fren yapmamamıza rağmen ortaya çıkan enerji oluyor da sistem o enerjiyi kullanıyor..? 

Ya ben anlamadım yada gözden kaçırdığım bir şey var :)  

 
Bu güzel paylaşım için kendi adıma teşekkür ederim., 

Yalnız yazınızdan net anlayamadım şeyler var; 

Şimdi motor daha ısınmamış haldeyken (50°C derecenin altındayken veya tam tersi motor ısınmış da olabilir) ışıklara yaklaştık ayağımızı gazdan çektik (ama fren yapmadık) bu senaryoda akü şarj oluyor diyorsunuz., Tamam ama ayağımızı gazdan çektiğimiz zaman bir enerji açığa çıkmıyor ki..?

Bir enerji açığa çıkması lazım (fren yaptığımızda evet enerji açığa çıkıyor) ve sistem bu enerjiyi aküyü şarj etmek için kullanıyor..? Nasıl bir şey oluyor da fren yapmamamıza rağmen ortaya çıkan enerji oluyor da sistem o enerjiyi kullanıyor..? 

Ya ben anlamadım yada gözden kaçırdığım bir şey var :)  


Ayağınızı gazdan çekince oluşan duruma eski tabir ile motor freni denilebilir.

Şimdi var mı bilmiyorum ama bisikletlerde tekerleğe temas eden dinamo dediğimiz (oyuncak araba motorunun daha büyüğü) parça vardı.bu sayede bisiklet hareket edince önünde ve arkasında bulunan ampüller yanar ve ışıklandırma sağlanırdı. Burada o dinamo alternatör olduğunu düşünürsek (tabi herhangi bi akü olmadığından depolanacak yer yok ama) yokuş aşağı inerken de pedal çevirmesek de  o ampüller yanmaya devam edecektir. 

Arabada da alternatör kayış ile motora bağlı olduğundan, dönmeye devam edecektir. Sadece gaz vermediğimiz için yakıt yakmamış olduğundan  hareket ettiğinden depolamaya geçmiş oluyor. 

(Bunun üzerine bizim araçlarda yelken modu da var diyebilirsiniz. Evet o da belli koşullar dahilinde galiba 70 km üstünden yavaşlayınca devreye giriyor. Ama mantıken enerji ihtiyacı düşükse o da devreye girmiyordur. Denemek lazım.)

Şu şekilde düşünülmüş olabilir. Sistemin adı fren enerjisi geri kazanımı. Yani zaten gaza basmıyorsak ya duracağız ya da araç kendi salınımında ilerleyeceği anlamı taşımaktadır. Bu durumda voltmetrede görülen veriler bunu gösteriyor. 

Yani aşağıdaki Sinan Koç'un yorgunluk algılamayı test ettiği gibi frenlerde de bi enerji oluşup ya da kinetik enerji ile gönderiyor depoluyor değil. Tamamen alternatörün devreye girip çıkmasındaki yükün kontrolü. 



Yukarıdaki resimde de gözükmekte.

Amaç gaz vermediğinizde (fren basma dahil) akünün maksimum kapasite voltaja çıkması, aynı zamanda şarj olması ve basacağınız ilk gaz tepkisinde ilk enerji için aküyü (alternatördeki yükselen voltajı), bunun sayesinde de motora yükü hafifletme olarak düşünebilirsiniz. 

Bu sayede de yakıt vs. adı altında bluemotion teknolojisi kapsamında birçok hareketin oluşmasıyla verim ve performans dengesi oluşuyor.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

@forzaGilles araç çalışmaya başladıktan sonra alternatör çalışmaya başlar ancak enerji ihtiyacı fazla olduğu için rölantide ölçümlerde 14lü rakamlar görünmeyebilir 50 dereceye kadar ısınmasını beklemiş olsak kışın eksi 20 derecede akü zaten yüzde 40 zayıfken 50 dereceye kadar bir 20 dk daha enerji sağlaması gerekir ki 68ah akü için bu imkansız. Şu an 200km menzilli elektrikli araçlarda bile kışın menzil 100 km hatta altına düşebilmekte. Fren enerjisi geri kazanımı ise sadece frene basıldığında ortaya çıkan bir durum. Fren kuvvetinin azaltılıp olması gereken karşı kuvvetin bir kısmının alternatör tarafından sağlanıp enerji üretilmesi prensibine dayanır. Şöyle basit örnek verecek olursak rampa aşağı giderken 300m sonra ışık kırmızı oldu siz tatlı tatlı frene basıyorsunuz frenleme için kuvvet 3x olması gerekirken bunun 2x ini balatalarla 1x ini de alternatör bobinlerinin dönmesi için harcanan kuvvete ile sağlıyorsunuz. Diyelim ki rampa yukarı ve siz boşa alıp freni devreye sokmadan yavaşlıyorsunuz bu durumda geri kazanım gerçekleşmiyor sadece aracın ateşleme için kullanması gereken enerji minumuma iniyor ve 14lü değerli görebiliyorsunuz. Bizm araçlar için boşta olmamalı ve fren kullanılmalı. Hibritte bu durum aracın frenine basılmadan da sağlanabilmekte siz gazdan ayağınızı çektiğinizde enerji kazanımı derecesine bağlı olarak araç alternatörü şarja başlamakta. Yüksek kazanım tercih edildiyse frene basılmasa bile aracın hızlı bir şekilde yavaşladığını görebilirsiniz.

 

Geri
Üst Alt